Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně, vážené paní senátorku, vážení senátoři,
návrh zákona předkládal a uváděl můj kolega Lukáš Černohorský, nicméně vzhledem k tomu, že už nepokračuje v Poslanecké sněmovně, tak ho dnes zastupuji já. Pokud jde o tu základní materii, bavíme se o rozšíření působnosti NKÚ, jehož cílem je zajistit hospodárné nakládání s penězi daňových poplatníků. Jde zejména o peníze nebo prostředky, které jsou v rámci obchodních společností, které ovládá stát nebo územní samosprávy, protože to jsou obrovské prostředky, které tímto způsobem, se kterými lze hospodařit nehospodárně. A měl by existovat efektivní kontrolní mechanismus, tak jak je to stanoveno v Limské deklaraci o principech auditu.
Když se podíváme na tuto mezinárodně přijímanou deklaraci, tak je tam základní požadavek, aby nejvyšší kontrolní úřad ve státech, které se přihlásily k této deklaraci, měl možnost kontrolovat i podniky se státní účetní. Ten druhý bod, který je v návrhu novely o Ústavě, se týká kontroly samospráv. A můžeme diskutovat o tom, v jakém rozsahu by ta kontrola měla probíhat. Když se podíváme na počet kontrol, které vykonává NKÚ ročně, tak skutečně ten počet by nebyl nijak dramaticky závratný, pravděpodobně se jednalo o desítky kontrol, maximálně jejichž cílem by bylo získat poznatky pro lepší například nastavení v rámci příslušných předpisů, kterými se řídí hospodaření samospráv.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.