V současné době je již v provozu šest zmodernizovaných úseků celkem z 21, které čekají na svou rekonstrukci. Nyní se pracuje na čtyřech místech, konkrétně u Psářů, Jihlavy, Měřína nebo Velké Bíteše, které budou hotové v druhé polovině příštího roku. Na dalších pět úseků jako jsou Mirošovice, Ostředek, Hořice, Humpolec nebo Velké Meziříčí je vyhlášeno výběrové řízení. V jednu chvíli tak bude v příštím roce mezi Prahou a Brnem až devět míst, na kterých budou stavaři pracovat.
„Uvědomujeme si, že řidiče modernizace zatěžuje a že je nepopulární, ale napravujeme to, že se modernizace léta neřešila a dnes už je dálnice za hranou své životnosti, jde i o bezpečnost řidičů. Nechováme se populisticky, abychom dále odkládali. Bolí to, ale musí se to udělat. Čím dříve to budeme mít za sebou, tím lépe,“ říká ministr Ťok.
Na stavbách bylo v posledních letech díky mírnějším zimám možné pracovat o něco déle, než je obvyklé. Podle ministra by byla škoda zastavit práce ve chvíli, kdy se dá ještě stavět. Na druhou stranu opravy i přes zimu může zkomplikovat sníh a nutnost zimní údržby.
„Kde je to možné, pracují stavaři v režimu 24/7, tedy maximálně využívají veškerý čas. Na většině úseků se také pracuje ve dvousměnném provozu a v tom také budeme dál pokračovat. Zájmem všech je dokončit modernizaci dálnice do roku 2020, aby lidé mohli už jezdit po novém, proto musíme zvýšit tempo oprav,“ dodává ministr dopravy.
V příštím roce se s modernizováním úseků dálnic začne na přelomu března a dubna, kdy to dovolí počasí. Doprava bude vedena jako doposud v režimu dvou zúžených pruhů v každém směru. Pouze při nutných úpravách dopravního značení bude provoz omezen na jeden pruh, podle silničářů ale půjde o omezení v řádech několika desítek hodin.
Dálnice D1 jako spojnice Prahy, Brna a Ostravy je nejvytíženější komunikací na celé dálniční síti. První známky stavby komunikace se datují do roku 1967. Od té doby se stav komunikace významně zhoršil a dnes je deset let za svou životností. Intenzity v obou směrech za 24 hodin: u Prahy téměř 100 tisíc vozidel, u Brna 70 tisíc vozidel a na Vysočině kolem 35 tisíc vozidel. V letech 1996 – 1999 bylo přistoupeno k rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání mezi Prahou a Mirošovicemi.
O co jde v modernizaci D1
Modernizace úseku spočívá v úpravě šířky ze stávajících 26,5 metrů na 28 metrů. Modernizací dojde k rozšíření zpevněné krajnice (odstavného pruhu) dálnice na každé straně o 0,75 metrů a tím ke zvýšení bezpečnosti v případě odstavení vozidla. Možnost vedení provozu v režimu 2+2 jízdní pruhy v jednom směru v době uzavírky jednoho jízdního pásu. V tuto chvíli není režim 2+2 možný, proto vznikají při jakékoliv uzavírce či nehodě kongesce, způsobené zúžením jízdního proudu do jednoho jízdního pruhu (režim 2+1).
Modernizace zahrnuje:
- opravu konstrukce vozovky
- úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělícího pásu
- rozšíření dálničních mostů a nadjezdů
- opravu kanalizace a její doplnění o bezpečnostní prvky
- výměnu svodidel v celém úseku
- opravu a modernizaci stávajícího systému tísňového volání SOS
- doplnění telematických zařízení
- výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělícím pásu (SDP) a doplnění protihlukových opatření
Další informace o modernizace dálnice D1 jsou k dispozici na www.novaD1.cz.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV