Vážený pane předsedo, vážené a milé paní senátorky, vážení a milí páni senátoři, paní poslankyně, dámy a pánové.
Děkuji za možnost tady vystoupit, byť zde tedy dnes nevystupuji v roli předkladatele, neb se jedná o poslanecký návrh zákona, nicméně je to téma, které se bezprostředně dotýká i resortu zemědělství a cítím se povinován vůči vám některé věci odůvodnit, případně reagovat v debatě na vaše dotazy. Chtěl bych na začátek zdůraznit, že ten důvod předložení toho zákona zcela sdílím s tím, co tady zaznělo od paní poslankyně Ochodnické, stejně tak ve zpravodajské zprávě pana předsedy Krause.
Chci zdůraznit, že my všichni, vy všichni, kteří máte děti nebo vnoučata a moc dobře dnes víte, jaká ta praxe je, kde ty automaty jsou v bezprostřední blízkosti i základních škol, takže je zcela namístě hledat cesty, jakým způsobem regulovat dostupnost těchto psychoaktivních či psychomodulačních látek. Ta čísla, která zde byla zmíněna panem senátorem, jsou skutečně velmi dramatická. Myslím si, že nejenom vy, kteří sloužíte a řada z vás tady jste pediatři, kteří sloužíte na pohotovostech v nemocnicích, tak můžete toto potvrdit.
Chci poděkovat za to, že ten návrh vznikl a že jsme dokázali relativně rychle ho přinést sem do Senátu a že ho máme i pozitivně notifikovaný Evropskou komisí. To, co chci já zde ale připomenout a potvrdit, je dohoda mezi mnou a panem ministrem Vlastimilem Válkem, ministrem zdravotnictví ohledně záležitostí, které se týkají řekněme těch kontrolních kompetencí nejenom souvisejících s tímto tématem psychomodulačních a psychoaktivních látek, ale obecně potravinového práva.
Vedli jsme a myslím, že je poctivé to tady říct, dlouhou debatu a diskusi, který státní orgán, orgán státní správy by měl být tím, který bude kontrolovat dodržování pravidel a povinností stanových tímto zákonem právě v oblasti látek psychomodulačních a psychoaktivních. Nakonec jsme dospěli ke shodě s resortem zdravotnictví a mohu říct, že jsme v rámci mé resortní podřízené organizace, tedy Státní zemědělské a potravinářské inspekce připraveni tuto povinnost na sebe vzít a plně ji vykonávat.
Současně jsme při té příležitosti vedli debatu o uspořádání dalších kontrolních pravomocí jak Krajských hygienických stanic, tak i Státní zemědělské a potravinářské inspekce, případně Státní veterinární správy. A to přesně v duchu toho, oč se jako vláda i jako ministerstvo zemědělství a ministerstvo zdravotnictví snažíme, tzn. pokud možno snižovat počty kontrol, snižovat počty administrativní zátěže primárně vůči v tomto případě tedy provozovatelům jednotlivých služeb a zařízení, které se dotýkají potravin – zpracování potravin, distribuce potravin, veřejného i uzavřeného stravování tak, abychom dokázali věci, které dnes třeba děláme dvoukolejně, tzn. v jedné věci tam chodí jak pracovníci Krajské hygienické stanice, tak Státní zemědělské a potravinářské inspekce, zjednodušit.
Z toho vzešel skutečně závěr, který tady chci jasně podtrhnout. Zaprvé krajské hygienické stanice podle § 16 zákona o potravinách a tabákových výrobcích budou nově mít v kompetenci dohled nad dodržováním povinností v oblasti balení potravin živočišného původu. To tam zatím nikde uvedeno nebylo. Hygienické stanice i pan ministr o to velmi stáli. Rozumím tomu požadavku paní hlavní hygieničky. Mohu potvrdit, že toto je i v souladu s našimi orgány, jak Státní veterinární správou, tak případně potravinářskou inspekcí.
Na druhé straně, to je předmětem také této novely, jsme se dohodli na sjednocení potravinového práva a dohledu nad dodržováním povinností z potravinového práva vyplývajícím pod Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV