Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedla návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a s ním související další zákony. Předložený zákon je vlastně legislativním základem pro realizaci projektu MOJE daně neboli MOderní a JEdnoduché daně, jehož realizace je spolu s podporou zjednodušení a elektronizace daňového systému a obecně veřejné správy jedním z bodů programového prohlášení vlády. Těžištěm zákonů je tedy rozsáhlá novela daňového řádu, který je obecným předpisem pro správu daní. A ten se věnuje čtyřem zásadním tématům. První z nich je podpora elektronizace, čili zjednodušení administrativy v, komunikaci se správcem daně, pozitivně motivovat využívání elektronických prostředků, a proto zakotvuje legislativní předpoklady pro modernizaci portálu Finanční a celní správy, zejména v novém pojetí daňové informační schránky, která umožní daňovým subjektům mj. získávat větší množství informací pomocí internetu. A umožní předvyplnit elektronická podání, zejména daňová přiznání. Na poli elektronizace návrh přináší např. prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání u daní z příjmu o jeden měsíc v případě podání elektronicky. Kratší lhůtu pro vrácení přeplatku v případě elektronicky podaných žádostí, upouštění od povinnosti podávat formulářová podání elektronicky pro ty, kteří si dobrovolně zřídili datové schránky. Anebo také snížení pokuty za nedodržení elektronické formy podání o polovinu.
Druhým tématem je zjednodušení kontrolních postupů - dnes jsme se už tady o kontrolách bavili - kde nově bude připuštěna též korespondenční forma komunikace v rámci daňové kontroly, což přinese větší flexibilitu a bude vždycky záležet na daňovém subjektu, jaká bude jeho vůle, zda bude chtít takto tuto kontrolu zkrátit. Třetím tématem je revize sankčního systému, která by měla mj. zmírnit dopady některých sankcí, zejména úroků, odstranit nesystémové výjimky v této oblasti a s tím je především spojeno snížení úroků na úroveň standardního úroku z prodlení uplatňovaného v soukromoprávní oblasti. Dojde tedy k poklesu sankcí úroků ze 16 na 10 % za rok. Čtvrtým klíčovým tématem je zavedení odbornou veřejností i judikaturou dlouhodobě požadovanou možnost vyplácet formou zálohy část nárokovaných nadměrných odpočtů na dani z přidané hodnoty v případě, že jsou nadměrné odpočty zadržovány v důsledku probíhajícího kontrolního postupu. Tato změna povede ke snížení negativního finančního dopadu uvedeného zadržování, ale současně si vyžádá prodloužení doby pro vyhledávací činnost správce daně o 15 dní, což povede k zacílení kontrolní činnosti. Bude pokračovat trend zbytečných kontrol a zadržování finančních prostředků a větší prostor pro prověření i neformální komunikaci. Z řad dalších dílčích změn obsažených v návrhu zákona lze uvést zejména rozšíření okruhu méně invazivních způsobů realizace zajišťovacích příkazů, anebo umožnění fyzickým osobám požádat si o změnu daňového identifikačního čísla tak, aby neobsahovalo rodné číslo.
Děkuji vám za pozornost.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV