Automobilový průmysl je pro naši zemi zcela klíčový. Představuje více než 9 % HDP, 26 % výroby a 24 % českého vývozu. Dá se říct, že je to jeden z nejdůležitějších pilířů naší ekonomiky, a tedy celé země. I proto nemohu přijmout celoplošný zákaz prodeje aut se spalovacími motory, který Evropská komise navrhla tak, aby začal platit už od roku 2035. Dopady na náš průmysl by byly drtivé, stejně jako na životy našich občanů.
Jen se podívejme, co způsobily nové požadavky na automobilový průmysl, kdy automobilky musí platit za vyrobená auta, která se nevejdou do emisního limitu. Kvůli tomu nově končí Fabia Combi, cenově přístupný vůz například pro začínající rodiny. Nicméně kvůli novým normám už se vyrábět nevyplatí.
Je to příklad toho, kdy se poptávka nahrazuje normami a regulacemi, což nás přibližuje zase shora řízené ekonomice. A jak to dopadne? Místo nové Fabie si lidé, kteří nemají na nové drahé auto, koupí raději ojetinu s daleko horšími parametry.
Měli jsme u nás vždy šikovné lidi, kteří vyráběli špičková auta. Věděli jste, že v roce 1918 u nás bylo registrováno ani ne 5 tisíc vozidel? Už ale v polovině třicátých let bylo registrováno přes 91 tisíc osobních vozidel, přes 33 tisíc nákladních automobilů a přes 57 tisíc motocyklů! Měli jsme tak bilanci 150 obyvatel na jeden automobil, což odpovídalo 16. místu na světě. I dnes jsme stále velmi silným výrobcem vozů a komponentů. Máme v tomto tradici a know-how.
Abychom měli v tomto segmentu dobrou budoucnost a auta nebyla nedostupným luxusem, je potřeba, aby budoucí česká vládní reprezentace skutečně začala hájit české ekonomické zájmy na úrovní Evropské unie, a nikoliv jako stávající, která se mnoha tématy na jednáních v Evropě statečně promlčela.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV