Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ve stručnosti se pokusím uvést návrh zákona, kterým se mění zákon o ochraně hospodářské soutěže, o působnosti Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Návrh zákona je vypracován na základě legislativního plánu legislativních prací vlády na letošní rok. Hlavním důvodem jeho předložení je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady z 11. prosince roku 2018, o posílení postavení orgánů pro hospodářskou soutěž v členských státech tak, aby mohly účinněji prosazovat pravidla o zajištění řádného fungování vnitřního trhu.
Cílem té směrnice je, aby všechny vnitrostátní orgány pro hospodářskou soutěž byly schopny přijímat nezávislá rozhodnutí, měly dostatečné množství lidských, finančních a technických zdrojů a měly k dispozici i účinné nástroje.
Hlavní principy, které obsahuje ta navrhovaná úprava jsou zdůraznění nezávislosti vnitrostátních orgánů pro hospodářskou soutěž, úprava a zakotvení předpokladů pro jmenování a odvolávání předsedy a místopředsedů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, úprava souboru nástrojů nezbytných k řádnému vymáhání pravidel Evropské unie v oblasti hospodářské soutěže a úprava programu shovívavosti.
Některé navrhované změny s implementací směrnice přímo nesouvisejí, jsou odůvodněny aplikační praxí. To je třeba problematika narovnávání, možnost ochrany identity podatele, rozšíření programu shovívavosti na vertikální dohody a tak dál. Návrhem zákona je rozšířena a zpřísněna úprava vzájemné pomoci mezi soutěžními orgány států Evropské unie. Zcela nově je na principu vzájemného uznávání upraven výkon rozhodnutí soutěžních orgánů členských států unie, kterými se ukládají pokuty nebo penále na území České republiky.
To, co je ale důležité, že to přispěje ke zkultivování ekonomického prostředí a ke zlepšení řádného fungování trhu. Nepředpokládá se, že by změny vyvolaly náklady na straně podnikatelů. Naopak výsledkem bude zajištění férové hospodářské soutěže a lepší vymahatelnost ze strany příslušných orgánů, což by mělo mít pozitivní dopad i na podnikatelské prostředí v České republice.
Návrhem zákona dochází k implementaci směrnice, u níž uplynula implementační lhůta 4. února 2021. V souladu se zákonem o sbírce zákona a o sbírce mezinárodních smluv je nabytí účinnosti zákona navrhováno na patnáctý den po dni vyhlášení, protože zde existuje naléhavý obecný zájem spočívající v nutnosti zamezení či zmírnění škod, které vyplývají z nesplnění implementační lhůty směrnice. I na základě všech těchto skutečnosti zdvořile žádám Poslaneckou sněmovnu, aby předložený návrh zákona schválila.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.