Hezké dopoledne, vážený pane předsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře.
Pan ministr mnohé řekl. On si včera vyžádal moji zpravodajskou zprávu a koukám, že ode mě trochu opisoval. Říkal věci, které tam mám taky. Já je nebudu opakovat, ale dostanu se k některým dalším poznámkám. Připomněl bych, že náš výbor tuto zprávu projednával 2. června letošního roku. Ta zpravodajská zpráva vychází z května 2021. V tomto usnesení náš výbor doporučuje vzít tuto zprávu na vědomí. Ale žádá přitom ministerstvo životního prostředí, aby začalo plnit předcházející usnesení Senátu a v nich formulované požadavky, já se k tomu za chvíli dostanu, zadruhé začalo měřit efektivitu a hospodárnost vynaložených prostředků na ochranu životního prostředí, tuto efektivitu a hospodárnost vyhodnocovalo v příštích zprávách. Obzvlášť pan ministr připomínal ty ohromné peníze, které do životního prostředí půjdou. Tak je to nezbytné... A třetí odrážka je: zahrnovalo obecné požadavky na nové členění zprávy o životním prostředí.
Já bych se tedy dostal k tomu minulému usnesení, protože my jsme tady v loňském roce zprávu projednávali opakovaně, minimálně dvakrát to projednávání bylo přerušeno, přijali jsme postupně doplňované usnesení, ve kterém bereme na vědomí, vyjadřujeme silné znepokojení nad tím, že v posledních letech 72 procent z 43 sledovaných indikátorů stavu životního prostředí stagnuje v nepříznivém stavu či se dokonce zhoršuje. To bylo takové obecné konstatování. Pak jsme v několika bodech konstatovali několik negativních jevů, které jsou z té zprávy patrné, např. minimální pokrok v koncentracích MP2,5 atd. Pan ministr teď o tom mluvil, že došlo ke zlepšení v další zprávě za rok 2020. Absence aktivity vůči narůstajícím koncentracím farmak a pesticidů v podzemních vodách, ztráta biodiverzity, alarmujícím tempem postupující eroze půdy, nízká odolnost zemědělské krajiny a lesů vůči suchu, stále velmi vysoký podíl skládkování. To jsme tady konstatovali. Žádali jsme vládu o to, aby tyto aspekty promítla do společné zemědělské politiky EU a připravovaného víceletého finančního rámce, které mají potenciál pomáhat řešit problémy. Začtvrté jsme žádali ministerstvo životního prostředí o tři věci: o neprodlené vydání prováděcí vyhlášky k zákonu o ochraně zemědělského půdního fondu, to je tzv. protierozní vyhláška, ta konečně po mnoha letech v červnu letošního roku byla vydána, zadruhé jsme žádali o poskytnutí informací, kdy ve své další politice začne MŽP realizovat a jaké opatření přijme na zlepšení životního prostředí v těch oblastech, kde zpráva konstatuje stagnaci nebo dokonce zhoršování; na to nám přišel dopis z ministerstva, asi jedenáctistránkový, kde se mnoho věcí snaží vysvětlovat, především ale se argumentuje tím, kolik peněz se utratilo, k tomu se ještě dostanu, a třetí odrážka minulého usnesení byla, že žádáme o dořešení rozdílů mezi vykazováním statistických úřadů produkce a nakládání s odpady mezi údaji ČSÚ a Eurostatu, a to, co vlastně dává MŽP. V tom došlo ke značnému pokroku. Ty údaje se sbližují. Myslím, že aspoň tady můžeme konstatovat, že se něco podařilo posunout žádoucím směrem. Ale ono nejde o to třídění, to je sice hezké, že jsme dobří ve třídění, ale jde o tu recyklaci.
V tom si asi rozumíme. Tolik k připomenutí toho loňského usnesení.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.