Dobrý den, vážená paní předsedající. Vážená vládo, dámy a pánové, já se vyjádřím ke třem kapitolám, které jsou nějak mému srdci tedy blízké. Pochopitelně začnu kapitolou, která se týká Ministerstva zdravotnictví.
Všichni i laici tedy víme, že v podstatě zdravotnictví je, neboli říkáme tomu tedy mantra, v podstatě rezort zcela zásadního významu, ve kterém jsou ohromné prostředky, a víme, že naprostá většina těchto prostředků pochází ze zdravotního pojištění, kde víme, byla kolem toho bouřlivá debata, došlo k redukci těchto prostředků v důsledku snížení plateb za státní pojištěnce o nějakých 14 miliard. Samo Ministerstvo zdravotnictví, tedy samotný rozpočet Ministerstva zdravotnictví je zlomkový, nicméně v žádném případě tedy zanedbatelný a v podstatě i v této položce došlo ke zcela zásadní redukci, která je nesrovnatelná s redukcí v oblasti dalších rezortů, k redukci přibližně z 22 miliard na 15 miliard. Musím říct, že závidím představitelům předchozích zde diskutovaných rezortů, že v rámci oněch rezortů probíhá jakási diskuse o prioritách, jakási diskuse o novém nastavení. Já vás musím tedy ujistit, že v oblasti zdravotnictví žádná relevantní diskuse tedy neprobíhá. Pro mě je tedy naprosto fascinující, když sleduji ty jednotlivé položky, že v podstatě se jedná o jakýsi vývoj na jedné straně, který vychází z jakýchsi tradic, na druhé straně mi to připomíná, jako když se tahají v podstatě z klobouku někde na pouti, aniž by to jakkoliv zohledňovalo jakékoliv analýzy a jakýkoliv vývoj priorit. To je pro mě naprosto fascinující a dodám tedy příklad.
Výbor žádal ministra zdravotnictví písemně a zcela oficiálně o koncepci v oblasti pandemie, protože ta pandemie tady je, vyvíjí se, není zanedbatelná, zatěžuje rezort a něco stojí, organizační opatření atd. My jsme nedostali tedy koncepci. My jsme dostali zprávu o tom, co se konalo v posledních dvou letech. Je to pro mě naprosto neuvěřitelné a nemohu to označit jinak než tedy v podstatě cynismem.
Pokud jde o jednotlivé položky, tak pro zajímavost, musím kvitovat s povděkem, že tedy alespoň pokud jde o výzkum, tak objem prostředků neklesá, ale pokud jde o státní správu, v současném roce je to 2,544 miliardy. Je zde pokles proti současnému roku o desítky procent. Pokud jde o zvláštní zdravotnická zařízení, financování zdravotního ústavu, zdravotní záchranná služba, provoz letadel, ÚZIS, Národní lékařská knihovna atd., Agentura pro zdravotnický výzkum - její provoz - pokles z 8,4 miliardy na 2,4 miliardy. Já si vůbec neumím představit, jak tato zařízení tedy budou fungovat.
Zdravotnické programy. Pokles proti roku 2021 z 8,3 miliardy. Tyto programy zahrnují boj proti AIDS, terminální stavy, vrozené vady, efekty a kvalita, dostupnost. Zásadní problém dostupnost péče v regionech. Takže tady došlo k poklesu proti roku 2001 (2021?) z 8,3 miliardy na 5,4 miliardy.
Vyberu ještě z toho obsáhlého materiálu několik kuriozit nebo pozoruhodností. Jedna pozoruhodnost je, co se týká tedy platů všech zaměstnanců rezortu, takže to když přepočítáte, tam je v podstatě určitý počet zaměstnanců, a když přepočítáte ty platy, tak vám vyjde, že průměrný plat na jeden měsíc je 41 tisíc korun, což v podstatě ani není těch 130 % požadovaných ve školství, a když se podíváte na platy, na mzdové náklady zaměstnanců příspěvkových organizací, tak průměrný plat je 36 tisíc měsíčně. To jsou podle mě neuvěřitelné cifry.
A dodám ještě několik kuriozit, které ukážou, s jakou pečlivostí byl materiál v podstatě tedy připravován. Takže ta kuriozita - navýšení počtu zaměstnanců na ústředním orgánu Ministerstva zdravotnictví o 12 navázaných na Chytrou karanténu. Proboha, co to dneska je, tedy ta Chytrá karanténa? A další bod, který hned následuje, snížení počtu zaměstnanců KHS o 134 v souvislosti s Chytrou karanténou. Takže to jsou samozřejmě minoritní body, ale body, které zcela ilustrují, jakým způsobem se k tomu rozpočtu přistoupilo.
Takže já mohu konstatovat, že v podstatě ministerstvo, vedení rezortu se nechalo obrat o obrovskou část rozpočtu, nesrovnatelnou s ostatními rezorty. Je to pro mě skutečně neuvěřitelné a já si neumím představit, jak se tedy s tímto ten rezort v podstatě vypořádá, a není ani náznak nějaké koncepce, jak by k tomu tedy mohlo dojít.
Dále bych si dovolil ještě upozornit na dvě kapitoly samozřejmě značného významu, a je to Grantová agentura České republiky a Akademie věd. Grantová agentura České republiky je v podstatě velmi specifický orgán a musím říci, že vhled do toho orgánu nemůže mít nikdo, kdo v podstatě nepřišel do nějakého pravidelného kontaktu s touto institucí. Mně se tak naštěstí tedy podařilo a seděl jsem v různých dozorčích, kontrolních, vědeckých orgánech po několik let. Jestli v tomto státě je něco dokonale konstituované, tak je to skutečně Grantová agentura České republiky, která v podstatě distribuuje prostředky na účelovou podporu základního výzkumu. V podstatě o nutnosti pěstovat výzkum, o akcentu na tuto oblast není patrně tedy sporu a v podstatě tady se podívejme, jak se vyvíjí to financování, protože tady ten rozpočet v roce 2022 byl 4,67 miliardy a pro další léta je tady reálný pokles na 4,5 miliardy, který se neplánuje zvyšovat ani ve střednědobém výhledu, to znamená na léta 2024 a 2025. Při reálné inflaci, která dohromady za ty tři roky dosáhne nějakých 30-40 %, je to v podstatě naprosto likvidační a já si vůbec neumím představit, jak ta organizace v podstatě na takovou redukci zareaguje.
Dále se budu zabývat Akademií věd. To je samozřejmě opět velmi specifická organizace. Musím předem říci, že například v době covidu ona má své specifické vlastnosti a ve srovnání s jinými vědeckými strukturami, to znamená s univerzitami, je podle mého názoru přímočařejší a více tedy akceschopná.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.