V posledních měsících, na okraji zájmu, se Jaroslav Povšík, odborový předák automobilky Škoda Auto, opakovaně ostře vymezoval proti koncernu Volkswagen, především proti plánům Škodovky přesunout výrobu Škody Superbu z našich Kvasin do Devínské Nové Vsi na Slovensku. Za Superbem má podle něj jít i výroba Passatu, sjíždějícího od 70.let z tovární linky v saském Emdenu. Už se o tom dva roky mluví a bere se to za hotovou věc. Což tento týden bohužel potvrdila série nekritických rozhovorů v českých médiích s novým šéfem Škodovky, Thomasem Schäferem.
Spekulací, co je za předáním Superbu na Slovensko, je mnoho
Říká se, že jde o „běžnou marketingovou strategii“ – firma přeskládá značky ve výrobním portfoliu tak, aby více vyhovovaly aktuální poptávce. V překladu to znamená, že kupci v různých zemích mají různě hluboko do kapsy a čím více jdeme na východ, tím hlouběji. Levnější modely (Superb je přes svou kvalitu stále jen lepší střední třída) se proto přesunují i výrobně více na východ a začnou se „očesávat“ o výbavu, aby byly levnější. Tomu napovídají i rozhovory s šéfem Automobilky Škoda Auto, Thomasem Schäferem v tomto týdnu, v nichž mluvil bohorovně o navracení do třídy cenově dostupnějších vozů a o nutnosti napravit chybu, že se dosud Škodovka koncentrovala jen na Evropu.
Co už neřekl, je, že za tím může být i tvrdá vnitrofiremní konkurence. Kvalita v Čechách vyráběných vozů je možná až moc vysoká a nepříjemně konkuruje prémiovým značkám jako je Volkswagen či Audi. Tím klesá prodej dražších značek v samotném Německu a to se zase odráží na poklesu platů německých dělníků. Když by se proto českým značkám trochu podřízla větev, aby byly méně dobré, méně odolné, méně vitální, tak… by se staly taky méně drahé a namísto požírání se navzájem uvnitř firmy by se na trhu rvaly s cizími, stejně „méně drahými“ značkami, jako jsou Dacia či Fiat. A německé mzdy by utěšeně vzrostly, což by zas kvitovaly německé odbory.
Nebo je snad za tím zjištění, že česká „montovna“ už není tak levnou montovnou jako bývala? Přesun výroby by pak byl taktickým krokem jak ušetřit stamiliony na platech dělníků a techniků. Někde se přece musí vzít peníze na pokuty za emise, pokrýt náklady aféry Dieselgate, uhlíkovou stopu, environmentální náklady… ano, i to je možné. Dokonce se najdou tací, kteří tvrdí, že za vším je osobní nenávist jednoho z manažerů koncernu VW. Divné, ale možné.
Možná je důvodem všechno dohromady a možná by se našly další důvody, které jsou seřazeny v nějaké té tajné „zprávě X“, ležící v trezoru firmy ve Wolfsburgu, o které nám pan Schäfer samozřejmě nic neřekne. Osobně mi ale připadá, že je úplně jedno, který důvod je správný. Co je s podivem, že krom Jaroslava Povšíka a chlapů od výrobních linek to nechává politickou reprezentaci v Česku dlouhé měsíce chladnou. Proč asi? Takový významný technologický i byznysový sektor, bývalá perla českého lehkého průmyslu, a politici dělají, že je to vůbec nezajímá. Kvůli pekařské lince v Penamu se kdekterý politik i novináři mohou zbláznit, ale na mizící miliardy přesouvané s výrobou do zahraničí nikdo nereaguje.
No tak to odvezou, jako bych slyšel mínění lidu od vedlejšího stolu v hospodě. Stejně už to není embéčko ani felda, je to německej vůz s divnejma názvama, který zní jako jazykolam – prosím vás, co je českého na názvech jako Enyaq nebo Karoq…
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Článek byl převzat z Profilu doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV