Koncepce návrhu zákona dle našeho názoru dostatečně nereflektuje skutečnost, že Ústava ČR (čl. 80) řadí státní zastupitelství pod odpovědnou moc výkonnou. Nechceme-li se stát policejně-prokurátorskou republikou, nelze připustit, aby se státní zastupitelství stavělo do pozice čtvrté moci ve státě.
Nepovažujeme v tuto chvíli za rozumné ani zrušení Vrchních státních zastupitelství, nedojde-li zároveň k reformě soudní soustavy. Tím spíše to platí v případě, kdy by došlo k centralizaci a dalšímu „zapouzdření“ státního zastupitelství. Návrh zákona rovněž počítá s vytvořením Speciálního státního zastupitelství, které by dozorovalo zájmově vybrané kauzy a fakticky si mohlo prostřednictvím přesunutí kauzy jinam vybírat pro přípravné řízení trestní (např. rozhodnutí o vzetí do vazby) soud z celé republiky.
„Speciální státní zastupitelství u nás naposledy existovalo v dobách tvrdé totality v 50. letech minulého století. Zvláště praxe státního zastupitelství v posledních letech, spojená s umělou a na hraně ústavnosti jdoucí změnou místní a věcné příslušnosti v mediálně známých kauzách ukazuje, že posílení pravomocí a nekontrolovatelnosti státního zastupitelství je ohrožením právního státu,“ uvádí Tomáš Grygar, expert Svobodných na právo.
Republikové předsednictvo Svobodných
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV