Představa, že vzdělávacímu systému v ČR by jakkoliv prospělo zrušení Ministerstva školství, je naprosto naivní a lichá. Naopak na příkladu středních škol, zřizovaných kraji, vidíme, že “žábou na prameni” jsou často právě kraje.
Měla by Česká republika přistoupit k BRICS?Anketa
Zatímco ministerstvo na ně tlačí, aby se zavázaly zvyšovat podíl všeobecných oborů, po nichž je poptávka jak u veřejnosti, tak u zaměstnavatelů, některé kraje se jakýmkoli změnám zarytě brání. I proto Česko nadále zůstává montovnou s podprůměrnou úrovní vzdělanosti.
Zrušením centrálního vedení by se již tak roztříštěný a nevyrovnaný vzdělávací systém ještě více tříštil a produkoval ještě více nerovností. V tuto chvíli naopak potřebujeme, aby ministerstvo hrálo silnější roli v naplňování strategických cílů, jako je Strategie vzdělávací politiky 2030+, a mělo dostatečný rozpočet, kapacity a kompetence koordinovat, motivovat a podporovat zřizovatele i školy k zavádění potřebných změn.
Jenom tak můžeme vyrovnat propastné rozdíly mezi jednotlivými regiony a nabízet kvalitní vzdělání, odpovídající 21. století, všem bez ohledu na to, kde žijí a jaké mají socioekonomické zázemí. Vydat se opačným směrem by znamenalo návrat o desetiletí zpátky.“
Mgr. Matouš Vencálek
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV