Vích (SPD) Ministerstvo vnitra v ochraně měkkých cílů trestuhodně zaspalo

28.01.2024 11:20 | Zprávy

Krizové řízení se dlouhodobě podceňuje. Teprve katastrofální povodně v roce 1997 vedly tehdejší vládnoucí politickou garnituru ke zpracování krizové legislativy, a to včetně prováděcích zákonů.

Vích (SPD) Ministerstvo vnitra v ochraně měkkých cílů trestuhodně zaspalo
Foto: archiv R. Vícha
Popisek: Poslanec SPD Radovan Vích.

Byl zrušen Hlavní úřad Civilní ochrany ČR a nástupnickou organizací se stal Hasičský záchranný sbor a vznikaly krajské samosprávy, které se tak staly dalšími hráči. Takže až po povodních jsme byli teoreticky připraveni na velkou vodu. V roce 2020 přišla pandemie Covid-19 a tehdejší vláda byla postavena před problém, protože stávající krizová legislativa na toto byla krátká, protože s krizovou situací tohoto typu nepočítala a vše se řešilo pomocí vyhlášení nouzového stavu, nákupy roušek a respirátorů, očkováním a přijetím pandemického zákona. Teď jsme tedy kromě vody připraveni v rámci krizových opatření i na pandemii, která se od té doby stala respiračním onemocněním. Kompenzace přišly státní kasu jenom v roce 2020 na 241 miliard korun (!!). Teprve po krizi stát přijímá nějaká opatření na krizi, která byla ale nikoliv na krizi, která může přijít. Krizová legislativa čeká dlouho na komplexní a zásadní revizi, která se dlouze odkládá a vše se pouze záplatuje.

Střelba na FF UK dne 21. prosince 2023 byla nejhorší masovou střelbu v novodobých dějinách České republiky a jednou z nejtragičtějších střeleb v Evropě, která si vyžádala 14 obětí a 25 zraněných. Smutná bilance a národ v šoku. Co všechno se muselo stát, aby se Ministerstvo vnitra, vedené ministrem Vítem Rakušanem (STAN), konečně začalo zabývat ochranou měkkých cílů. A dalo se tomu předejít? Odpověď je: Ano, dalo!

Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny již 7. prosince 2023 projednával kontrolní závěr NKÚ, který v roce 2021 prověřoval, jak ministerstva vnitra, kultury a zdravotnictví rozdělovala v letech 2016 až 2021 peníze státu na systém ochrany měkkých cílů. NKÚ dospěl k závěru, že v tuzemsku stále chybí komplexní systém ochrany těchto cílů před teroristickými útoky. Kontroloři se zaměřili nejen na způsob přidělování dotací, ale i na to, jak se ministerstvům dařilo plnit stanovené cíle nebo vyhodnocovat dopady rozdělených peněz. Přestože se ČR tímto tématem zabývá od roku 2010, resorty stále nezačaly s podporou investic, které mají vést k ochraně měkkých cílů a umožnit jim reagovat v případě útoku tak, aby byly škody minimalizovány, uvedl mj. NKÚ.

O prevenci kriminality se dlouhodobě hovoří. Minimálně od roku 2012 a výsledek? Nejde to, nemáme kapacity. Asi nikdo ale nemůže zpochybňovat kontrolní závěry nejvyšší nezávislé kontrolní instituce, kterou NKÚ bez pochyby je, a následně tyto závěry považovat za nepřesné anebo s nimi nesouhlasit.

Problematiku ochrany měkkých cílů na strategické úrovni řeší Ministerstvo vnitra, které zpracovalo koncepci ochrany měkkých cílů na období let 2017 až 2020. Cíl koncepce ochrany měkkých cílů definovalo Ministerstvo vnitra tak, že není a nebude možné vyhodnotit jeho naplnění. Ministerstvo vnitra do doby ukončení kontroly NKÚ nevyhodnotilo koncepci ochrany měkkých cílů a nezpracovalo plánovanou navazující koncepci pro období 2021 až 2023 ani národní komplexní systém ochrany měkkých cílů a zároveň nevyhodnotilo plnění cílů investičních programů, což je jedním z předpokladů pro zahájení investičních programů. Z důvodu výše uvedených nedostatků a nezahájení realizace navazujících investičních programů tak nedošlo k vytvoření národního komplexního systému ochrany měkkých cílů.

Na základě těchto skutečnosti poslanci z kontrolního výboru Sněmovny podali podnět NKÚ, aby znovu prověřil peníze, které stát vynakládá na systém ochrany měkkých cílů před teroristickými útoky a kolegium NKÚ rozhodlo (i s přihlédnutím k závažnosti zjištění z předcházející kontroly a zároveň s přihlédnutím k novým skutečnostem), že celý systém a vynakládání finančních prostředků státu prověří letos znovu. Ministerstva přitom na příslušné investiční programy vynaložila v letech 2019 až 2021 celkem 194 milionů korun z plánovaných 347 milionů Kč. Pro tento podnět hlasovali všichni přítomní poslanci Kontrolního výboru a to 14 dnů před střelbou na FF UK. Evidentně tedy nikoliv pod tlakem této události, ale ještě před tragickou střelbou jako reakci na závažnost kontrolních zjištění ze strany NKÚ a jako požadavek na následná opatření, aby Ministerstvo vnitra konečně v této oblasti začalo něco dělat. Takový smutný šestý smysl by se chtělo dodat.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lang (ANO): Pane ministře, prosím vás, očistěte ta data od těch fabulací

15:14 Lang (ANO): Pane ministře, prosím vás, očistěte ta data od těch fabulací

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 – reakce na odpověď ministra Jurečky na…