V úvodu bych se ráda krátce zmínila o Přemyslu Pittrovi (1895 – 1976), zakladateli Milíčova domu v Sauerově ulici na Žižkově, protože s tímto tématem souvisí.
Když se vracel vlakem z 1. Světové války a projížděl Žižkovem, rozhodl se pomáhat chudým, opuštěným a bezprizorním dětem proletářského Žižkova, které viděl kolem tratě. Se svými přáteli zakoupil pozemek a postavil útulek pro děti. Milíčův dům otevřeli na Štědrý den roku 1933. Byl to v té době jedinečný a nenapodobitelný dům dětí, pečující o ně v pracovní dny po skončení školního vyučování. Měla jsem to štěstí a potkala jsem se s několika „ dětmi“ pamětníky a z jejich vyprávění vím, jak nabízené činnosti a vychovatelé v Milíčově domě ovlivnili jejich další život. Milíčův dům navštěvovala také Olga Havlová. Pro mě je to první volnočasová aktivita na Žižkově a myšlenky jejího zakladatele, pedagoga (dlouhá léta neprávem opomíjeného), nám mají stále co říct.
Volnočasové aktivity zvyšují zájem žáků základních škol o technické, přírodovědné, umělecké, sportovní a další obory. Tím mohou ovlivňovat výběr další vzdělávací životní dráhy dětí a přispět k vyšší kvalitě vyplnění volného času. Aktivity, které se pravidelně opakují, vhodně doplňují a rozšiřují výuku Školních vzdělávacích programů na prvním i druhém stupni. Je to právě škola a její pracovníci, kteří mohou ovlivnit „sociální předurčení“ dítěte z rodinného prostředí. Pro volnočasové aktivity bychom zatím jiný termín než „kroužky“ obtížně hledali. Starší žáci tento termín neradi používají, někteří jsou na něj vyloženě alergičtí, často se užívají termíny, jako jsou „projekty, tvůrčí dílny“ apod.
Pro zvýšení účasti žáků ve volnočasových aktivitách je zcela nezbytné, aby se k žákům a hlavně k rodičům dostaly v pravý čas konkrétní a užitečné informace. Školám můžeme pomoci tím, že zveřejníme na stránkách Městské části Prahy 3 a ve všech tištěných médiích, které vydává, tyto informace, aby se dostaly do všech rodin. Často rodiče spoléhají jen na informace od dětí, ale ty nemusí být vždy zcela přesné. Ke zvážení je konání, začátkem školního roku „Veletrhu volnočasových aktivit“ na veřejně přístupném místě, kde by se mohly jednotlivé organizace představit i formou praktických ukázek.
Z výzkumů vyplynulo, že škola je nejdůvěryhodnější, nejdostupnější a hlavní zdroj informací o volnočasových aktivitách. Využijme toho a važme si toho.
Budeme usilovat o co nejvyšší částky pro granty na základě projektové žádosti školy či přidružené neziskové organizace.
Včas upozorníme školy na projekty financované MŠMT a na projekty financované Evropským sociálním fondem, pokud školy požádají, pomůžeme se žádostí.
Podpoříme a umožníme dobročinný prodej např. keramických výrobků vyrobených dětmi, finanční sbírku v místní komunitě atd.
Umožníme školám, aby svoje výsledky z volnočasových aktivit mohly prezentovat v prostorách, které MČ Praha 3 zřizuje (např. Atrium, Radnice, Sportovní areál Pražačka, Informační centrum a další).
Pokud by vznikla nějaká forma volnočasové aktivity pro děti, které ještě v přípravné nebo v 1. třídě základní školy mají logopedickou vadu, rádi bychom ji podpořili vypsáním grantu pro tuto oblast.
Budeme se podílet na odměnách pro děti, jejíž práce či činnost ve volném čase je hodná zřetele.
Maximálně podpoříme program „PLAY“ pro ty žáky, kteří nikam nechodí, aby smysluplně trávili svůj volný čas a „nezevlovali“ na ulicích a v parcích.
Bc. Marta Vrabcová
volební kandidátka za VPM-NK
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: VPM-NK