Navrhuji vrátit tento zákon do druhého čtení.
A nyní mi, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych pokračoval v argumentaci, proč jsem tento návrh učinil. Minule jsem končil svůj proslov tady připomenutím mé interpelace, kterou jsem směřoval k panu ministru financí Babišovi 12. března loňského roku. A tehdy jsem se ho v doplňující otázce k mé interpelaci ptal, zdali má vláda zpracovanou analýzu dopadu zavedení elektronické evidence na živnostníky. A ptal jsem se, kolik živnostníků další náklady spojené s aplikací evidence tržeb neunese, kolik jich skončí podnikání. A pan ministr mi odpověděl takto, cituji ze stenozáznamu: "To je debata s hluchoněmými. To je těžké. Když bude stále někdo mluvit o živnostnících, tak si mluvte o živnostnících. Žádných živnostníků se to vlastně netýká. Proč mluvíte o živnostnících? Jedná se o restaurace a maloobchod. Mimochodem o kamenné obchody. Také o Vietnamce, kteří, jak známo, neplatí daně. Takže proč mluvíte o živnostnících? Vůbec se jich to netýká. O čem mluvíte?" Tolik citát ze stenozáznamu interpelačního dne 12. března loňského roku.
Jenom pro informaci panu ministrovi uvádím, že živnostník, nebo také osoba samostatně výdělečně činná je člověk, který na rozdíl od zaměstnanců samostatně na své jméno a vlastní odpovědnost provozuje výdělečnou činnost tzv. živnost za účelem dosažení zisku. Živnost je tedy soustavná podnikatelská činnost provozovaná samostatně podle zákona 455/1991 Sb., tedy tzv. živnostenského zákona. Živností je soustavná činnost - to říká § 2 téhož zákona - provozovaná samostatně vlastním jménem na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených tímto zákonem.
Ještě jsem chtěl panu ministrovi Babišovi - ale on mezitím odešel... (Pan ministr je na odchodu u dveří sálu, náhle se otočí a zůstane stát, aby si vyslechl řečníka.) Ne, neodešel. Tak je to dobré. Možná si to plete s pojmem řemeslník. Nevím, proč takto odpovídal. Samozřejmě se to týká živnostníků. Týká se to živnostníků stoprocentně. Oni z toho mají velké obavy. Jeden z nich mne oslovil, jedná se o provozovatele informačního mapového centra v jednom jihočeském městě, který na své jméno tedy podniká a je zarmoucen snahou zlikvidovat jeho podnikání právě šílenou byrokracií kolem evidence tržeb. Již nyní má na pokladně při kasírování jeho zákazníků tři druhy DPH právě díky sortimentu, který prodává v to mapovém informačním centru, a k tomu ještě ceniny, známky na pohledy. Tedy celkem čtyři různé druhy evidence. A teď si neumí představit, že když přijede zájezd cizinců a koupí si pár pohlednic, nějakých suvenýrů, na pohlednice známky, zdali je vůbec možné se nesplést a všechno správně zaevidovat. Já vím, že asi řeknete, že jsou to drobné věci a že by se tím neměl trápit, ale třeba právě sankce, které pak ten zákon prý při opomenutí plnění povinností nařizuje, mohou takovéhoto drobného živnostníka zlikvidovat. Ptají se, proč se nezaměřujete na ty veliké ryby, na ty veliké daňové úniky, ale to už asi tak určitě bude.
A konečně tito živnostníci podnikající v cestovním ruchu, sdružení právě v Radě pro cestovní ruch, přijali na svém jednání těsně před Vánoci loňského roku 21. prosince usnesení, které říká, že zavedení elektronické evidence tržeb, tedy EET v té zkratce, zlikviduje drobné podnikatele, rozmanitost řemesel a trhu, poškodí cestovní ruch v regionech. Čili to je usnesení celé jihočeské Rady pro cestovní ruch.
Nyní mi dovolte, dámy a pánové, abych se ještě zmínil několika slovy o zákonu samotném. Mám tady jednak takovou připomínku, která se týká právě tržeb ve zjednodušeném režimu, zejména tedy povolení pro to, aby tržby ve zjednodušeném režimu byly evidovány. To jsou takové ty tržby, které jaksi by tou pravidelnou jednotnou individuální evidencí a jejím odesíláním do daného evidenčního místa ztížily samotné podnikání, plynulý a hospodárný výkon té činnosti, ze které tržby plynou, jak říká zákon.
Tady to povoluje správce daně. Rozhodne do 15 dnů o žádosti, pokud podnikatel, živnostník žádost o zjednodušený režim podá. Pokud rozhodne negativně, tak nová žádost je možná nejdříve po 60 dnech a musí poplatník uvést jiné důvody než ty, které zamítnutá žádost obsahovala. Čili tomu tedy po pravdě řečeno příliš dobře nerozumím. Já pořád vidím toho hospodského po 12. hodině na taneční zábavě, který každé pivo musí zkasírovat jednotlivě, jinak mu třeba hosté s útratou, s lístkem utečou a on bude muset, když mu nepovolí zjednodušenou evidenci, každému hostovi dávat lísteček s rizikem, že tam může být někde nějaký jeho osobní nepřítel, který ho pak udá na správce daně a ten ho bude sankcionovat těmi dramatickými sankcemi.
A ještě tady mám rozsah zasílaných údajů. Ten rozsah je veliký. Je zde spor o to, zdali může přinést nějaké údaje pro případného konkurenta, nebo nemůže. V každém případě, když se jednoho z poradců pana ministra, jistého ekonoma pana Michla v televizi ptali na to, zdali skutečně je to odesílání a evidování údajů bezpečné, tak tento poradce pana ministra odpověděl, že by za to ruku do ohně nedal. To samo o sobě myslím říká, že není úplně jasno, zdali ty údaje, jakkoliv jsou jednoduché, přece jenom nemohou někomu být ku prospěchu a z té evidence někdo je nemůže vyjmout. Takže důvodů je mnoho. Celá řada podnikatelských svazů ty důvody pěkně sumarizuje, uvádí, ale jak je vidět, není z vaší strany vůle je slyšet.
Blíží se tedy závěr již mého vyměřeného času. Chtěl bych ještě jednu věc možná už opravdu velmi vážně připomenout. Dneska je vlastně popeleční středa, čili začíná to vážné období roku. Jenom bych chtěl připomenout vám, kolegům z vládní koalice, že nemáte štěstí na zákony, jejichž akronym, zkratka je nějak uvedena písmenem E. Tady to je ET nebo EET, to nevím. Říká se tomu EET, v názvu zákona jakoby ta elektronika vypadla. A pak je tady zákon, který jsme tady projednávali před rokem a několika měsíci, a to je zákon o EIA. Ten jste také protlačili, proválcovali většinou. Také jste si nedali říci, i když jsme vás varovali, co všechno může přinést, co všechno zákon o EIA může našemu státu negativního přinést. A najednou vidíme, že v podstatě jsou stavby velkých dopravních celků zablokovány. Prostě musíme se vracet zpátky k EIA před rokem 2004, musíme znova projednávat moc, kterou jste dali aktivistům. Je tak obrovská, že každé nové projednávání mohou zablokovat. Tento zákon také měl zkratku, byl symbolizován před námi tady i před veřejností zkratkou EIA, tedy začínajícím velkým E. Tady to je také. Tak pozor na to, přátelé, aby se nestalo, že za rok tady budeme řešit podobné fatální důsledky vašeho současného zákona, a vy budete říkat, jako to říkáte u té EIA: My jsme to nevěděli, my jsme si to neuvědomili, oni nás obelhali, když nám něco říkali, aby se nestalo to samé, co se nyní děje s tím zákonem o EIA i s tímto vaším zákonem o elektronické evidenci tržeb, nebo-li EET. Nehlasujte pro něj, zamítněte jej a já znova, paní předsedkyně - á, pan předseda už! -, navrhuji vrácení do druhého čtení.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV