Zdechovský (KDU-ČSL): Největší skandál EU. Každé třetí euro v námořní dopravě bylo využito neúčelně

14.12.2016 10:45 | Zprávy

Za minimálního zájmu médií i europoslanců byla minulý týden v Evropském parlamentu projednávána zpráva Evropského účetního dvora ohledně Námořní dopravy v Evropské unii. Evropský účetní dvůr přitom konstatoval, že každé třetí euro bylo investováno neúčelně, protože Evropská komise při posuzování projektů spoléhala na doporučení jednotlivých států a příslušných místních orgánů a nejen nekontrolovala celkovou užitkovost projektů v rámci Evropy jako celku, ale ani nijak nekoordinovala následnou vzájemnou spolupráci zemí.

Zdechovský (KDU-ČSL): Největší skandál EU. Každé třetí euro v námořní dopravě bylo využito neúčelně
Foto: red
Popisek: Europoslanec Tomáš Zdechovský

„Vydaly se peníze na modernizaci všech přístavů v EU, ale už se nikdo nezamyslel nad tím, zda mají i další dopravní infrastrukturu a využitelnost. Například se investovaly obrovské peníze do španělských i marockých přístavů. A výsledek? Lodě využívají především marocké, protože nabízejí nižší poplatky a lepší servis,“ říká europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který proti zprávě na kontrolním výboru ostře vystoupil a žádá, aby okamžitě skončili ve svých funkcích lidé zodpovědní za schválení těchto nesmyslů.

Lodní doprava má v Evropě dlouhodobý problém

Kritika za zpackané evropské využití peněz se nevyhnula dříve ani Česku. To se minulý rok opět stalo terčem kritiky od poslanců Kontrolního výboru Evropského parlamentu a Evropského účetního dvora za svůj, velmi jemně řečeno „nestandardní“ způsob čerpání a využívání evropských peněz. České republice je ve zprávě účetního dvora o lodní dopravě věnován poměrně velký prostor. O závažnosti celého problému svědčí i skutečnost, že kontroloři dokonce Česko sami opakovaně navštívili.

„V České republice máme také hned několik příkladů naprosto neúčelně využitých prostředků z EU. Třeba zvedací most v Kolíně, pod kterým nikdy neprojela žádná loď, protože by to na hodinu zastavilo hojně využívanou železniční dopravu. Jako zcela nesmyslné hodnotím i úpravy přístaviště v Hluboké, které nemají žádný vliv na splavnění Vltavy pro nákladní dopravu,“ kritizuje Zdechovský také české úředníky.

„Pokud chceme mít silnou Evropskou unii, musí už konečně někdo bouchnout do stolu a konkrétně říct, jak to dělat jinak. Státy spolu musí spolupracovat a EU se musí na všechny projekty dívat shora a vzájemně je propojovat,“ dodává Zdechovský, který volá po reformě EU a zjištění Evropského účetního dvora považuje za největší skandál Komise v tomto roce.

Zpráva Evropského účetního dvora dostupná v ČJ ZDE:

Videozáznam z jednání o zprávě ZDE

Více informací o loňské kritice ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostálová (ANO): Co jsme to za národ, který neposkytne zdravotní ošetření vlastnímu premiérovi

22:31 Dostálová (ANO): Co jsme to za národ, který neposkytne zdravotní ošetření vlastnímu premiérovi

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k tvrzení serveru Respekt, že premiér Fiala si pochva…