Návrh resort předkládal v rozporu s ministerstvy financí, školství a průmyslu a obchodu. Slevy chtělo ministerstvo dopravy nadále přiznávat pouze tělesně postiženým a jejich doprovodu. Dalším ministerstvům vadila na návrhu mimo jiné skutečnost, že na zrušení slev, které nyní částečně suplují sociální politiku státu, nenavazuje návrh, kterým by se sociálně slabým rodinám kompenzoval růst nákladů spojených s jízdným. Takovýmto přístupem by podle ministerstva financí byly diskriminovány děti z obcí, ve kterých nejsou školy. Kromě tohoto ministerstvo financí požadovalo přehodnocení návrhu na zrušení slev pro rodiče navštěvující tělesně postižené děti v ústavech, které tvoří z hlediska objemu ostatních slev minimální položku.
Úspora 95 milionů
Ministerstvo školství návrhu vytýkalo růst nákladů pro školy, které žáky posílají na praxe do firem jejich potenciálních zaměstnavatelů. Pokud se tyto firmy nacházejí mimo obec, ve které je škola, platí jízdné právě vzdělávací instituce. Opatření tak může v některých případech komplikovat snahy škol o rozšíření systému zajišťování praktického vyučování žáků na další pracoviště zaměstnavatelů, uvedlo ministerstvo.
Zrušením slev chtěl dopravní resort ve druhé polovině letošního roku ušetřit 95 milionů korun a dalších 210 milionů napřesrok. Výše peněz, které ministerstvo dopravy železničním a autobusovým dopravcům kvůli žákovským a studentským slevám kompenzuje, se rok od roku zvyšuje. Zatímco v roce 2011 to bylo 214 milionů korun, o rok později o deset procent víc.
Výše kompenzací? Dvě stě šedesát milionů
Největší meziroční nárůst o polovinu úřad zaznamenal v železniční dopravě v souvislosti s příchodem soukromých dopravců na trať mezi Prahou a Ostravou a zrušení dotací na část vlaků Českých drah jedoucích na stejné trase. Letos by podle odhadů ministerstva výše kompenzací vzrostla na 260 milionů, pokud by systém slev v současné podobě pokračoval.
Způsob výpočtu, na základě kterého se dopravcům výše kompenzací vyplácí, ale ministerstvo dopravy kritizuje. Částka se totiž vypočítává z takzvaného obyčejného jízdného, za které ale ve skutečnosti jezdí jen minimum lidí, protože dopravci nabízí celou řadu komerčních slev. Podle ministerstva by základem pro výši slevy měla být cena obvyklá, a nikoliv obyčejné jízdné.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk, mp