V úterý 1. listopadu byl spuštěn pilotní provoz evidence tržeb, díky kterému si podnikatelé mohou vyzkoušet, zda je jejich provozovna připravena na bezproblémový náběh evidence tržeb. Ta se v první fázi od 1. prosince 2016 bude týkat přibližně 40 000 subjektů působících v sektoru stravovacích služeb a hotelnictví. Pilotní provoz jim poslouží k otestování jejich pokladních zařízení, rychlosti komunikace se servery Finanční správy a souladu elektronické evidence tržeb s jejich prodejními a účetními procesy. Finanční správě zároveň umožní vyladění všech parametrů systému v prostředí reálného provozu, čímž se minimalizuje riziko technických problémů v okamžiku ostrého náběhu.
„Již na začátku příprav jsme deklarovali, že náběh evidence tržeb bude postupný včetně toho, že si ji podnikatelé budou moci vyzkoušet měsíc před ostrým startem. To jiné významné zákony v minulosti neumožňovaly a jedná se o průlom v přístupu státní správy k veřejnosti“ připomněl ministr financí Andrej Babiš. „Mám radost, že podnikatelé mají o testovací prostředí zájem a hned první den se jich přihlásilo 254. To, že je systém předem testován, a to jak státní správou, tak podnikateli, umožní oběma stranám hladkou adaptaci na ostrý provoz,“ dodal.
Podnikatelé si v průběhu celého měsíce listopadu mohou ověřit, zda mají dostatečně stabilní internetové připojení, jejich pokladní zařízení bez problémů komunikuje se serverem Finanční správy, systém EET je kompatibilní s jejich dalšími procesy a zda se zaměstnanci s novým systémem naučili pracovat. „V pilotním provozu odesílané tržby nepodléhají kontrole ze strany Finanční správy. Údaje o tržbách zasílané v ostrém módu se však ukládají v databázi Finanční správy a jsou podnikatelům k dispozici ve webové aplikaci EET,“ doplnila náměstkyně ministra financí Alena Schillerová. V případě zasílání údajů o tržbách v ověřovacím módu se v databázi Finanční správy neukládají a slouží zejména dodavatelům při nastavení funkčního zařízení.
Zátěžové testy před spuštěním pilotního provozu ukázaly, že průměrná doba odezvy je hluboko pod 1s, čímž odpadají obavy o riziko tvorby jakýchkoliv front v důsledku EET. „V průběhu pilotního provozu může ze strany Finanční správy docházet ke sledování a ladění funkčních a výkonnostních parametrů systému EET v reálném provozu, které však nebude mít dopad na funkcionalitu datového rozhraní pro příjem datových zpráv evidovaných tržeb, ani na konfiguraci pokladních zařízení,“ ujistil generální ředitel Finanční správy Martin Janeček.
Pro zapojení do pilotního provozu je nutný certifikát, o který mohou podnikatelé žádat již od 1. 9. 2016 ve webové aplikaci EET na Daňovém portálu. Pilotní provoz pro podnikatele probíhá na produkčním prostředí, které bude od 1. 12. 2016 nadále sloužit i pro rutinní provoz. Přístupové URL rozhraní pro příjem datových zpráv evidovaných tržeb je k nalezení na webu www.etrzby.cz v Oznámení k produkčnímu prostředí v sekci IT/ Vývojář.
Pilotní provoz probíhá v plném rozsahu funkcionality EET s výjimkou možnosti nahlášení nevydané účtenky na Daňovém portálu, která bude zpřístupněna 1. 12. 2016, kdy vzniká povinnost evidovat a otevírá se tak i možnost zákazníkům případně nahlásit nevydanou účtenku.