Chvíli jsme se spolu francouzsky bavili o umění a já mu řekl, že ředitel Národní galerie Jiří Fajt už delší dobu usiluje o mimořádné institucionální partnerství se slavným pařížským Centre Pompidou. To by Praze přineslo možnost představit ikony současného a moderního světového umění. Takovou sbírku již dnes nikdo nedá dohromady. Macron odpověděl, že o tom vůbec neví, hned ale slíbil, že nám s tím osobně pomůže. A nejen s tím. Přislíbil svou prezidentskou pomoc i při výměnných kulturních projektech mezi Národní galerií a Centre Pompidou. Toto muzeum moderního umění v Paříži má ve sbírkách taková umělecká esa, jako jsou Dalí, Warhol, Miró, Picasso, Richter nebo Kandinskij. Tu stavbu určitě znáte. Její nosná ocelová konstrukce a část inženýrských sítí je na vnější fasádě budovy, takže je jakoby obrácená naruby. Mimochodem, na její stavbě se podílel i náš architekt Jan Kaplický. To je pro Česko určitě historický okamžik a taky velká pocta.
Domluvili jsme se, že se česko-francouzské kulturní spolupráci budeme znovu věnovat hned při mé další návštěvě v Paříži. Což je shodou okolností už dnes. Víte, co by to bylo za úspěch, kdyby česká Národní galerie získala licenci Centre Pompidou? Praha by se tak opět vrátila mezi jedny z nejvýznamnějších kulturních metropolí na světě. Byl by to neopakovatelný počin a já k němu chci naší zemi a našemu hlavnímu městu dopomoci. Ano, pokud bychom získali licenci, tak by si Národní galerie zasloužila zcela novou budovu. Buď historický objekt, nebo moderní architekturu navrženou podle aktuálních trendů a potřeb. Vždyť stát hledá adekvátní řešení pro Národní galerii 100 let. Nechápu, jak je možné, že Národní galerie pořád nemá svou vlastní budovu a na rozdíl od Národního divadla či muzea musí využívat přidělené historické budovy.
Češi jsou odjakživa velmi kulturní národ, čeští politici ale zatím nezařídili ani to, aby Národní galerie sídlila ve vlastní budově. Já to chci jako první polistopadový premiér změnit, protože to je podle mě ostuda. A navíc chci, aby i Národní galerie konečně sídlila ve vlastní skutečně velkolepé budově postavené skvělým architektem, kam bude za uměním jezdit celý svět. Vídeň má svou Albertinu, Londýn Tate a Paříž má známou loď, budovu Fondation Louis Vuitton v Paříži, kterou pro Bernarda Arnaulta navrhl Frank Gehry. Byl jsem tam v roce 2015 a je to opravdu skvělé. Proč pořád nemáme něco podobného i my?