V dubnovém čísle časopisu Klíč bylo mimo jiné zveřejněno „Programové prohlášení Rady MČ pro volební období 2014 - 2018“. Půl roku čekali občané Prahy 11 s velkým očekáváním na dokument, který by měl být takovým všeobjímajícím „jízdním řádem“ činnosti stávající koalice (HPP11 + TOP 09 + ANO 2011) vedené starostou Štylerem (HPP11). Rada městské části pak považuje tento dokument za naplnění vůle „svých“ voličů. Co tedy chtějí voliči této „trojkoalice“? Přání, priority a potřeby „ostatních“ občanů Prahy 11 pak současnou koalici zjevně příliš nezajímají.
Vzhledem ke skutečnosti, že dubnový Klíč přináší též informaci o schválení rozpočtu MČ Praha 11 na rok 2015, nabízí se začít s kapitolou Finance a rozpočet. V té jsou vytyčeny pouze tři následující body:
· „S ohledem na neutěšený stav veřejných financí převzatých po předchozí vládnoucí garnituře považujeme za zásadní úkol stabilizaci a udržení vyrovnaného rozpočtu.“
Komentář: V čem jsou veřejné finance „neutěšené“? Má Rada MČ na mysli příjmy rozpočtu? Ty jsou přeci dány především zákony resp. přerozdělením daní a jsou v zásadě očekávatelné a každoročně stabilní. Získání dalších příjmů do rozpočtu pak závisí pouze na kvalitní a poctivé práci vedení městské části, ta „předchozí vládnoucí garnitura“ získala např. do rozpočtu městské části od roku 2006 jen z dotačních zdrojů bezmála jednu miliardu korun (viz příloha rozpočtu na webu městské části). A tzv. „vyrovnanost“ rozpočtu je jen další nesmyslem prezentovaným radním Kosem (HPP 11). Rozpočet je vyrovnaný, když příjmy se rovnají výdajům. Tedy vyrovnaný rozpočet může být rozpočet ve výši 500 mil. Kč i rozpočet ve výši 800 mil. Kč, záleží charakteru pokrytí výdajů příjmy. Ten zrovna schválený počítá s převodem prostředků vytvořených v minulých letech ve výši 198 mil. Kč. Je tedy skutečně „vyrovnaný“? Byl pak „zděděný“ stav, který prostředky zjevně vytvořil, opravdu „neutěšený“? O hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti vynakládání prostředků se Rada MČ nezmiňuje, proč asi?
• Hlavní důraz budeme klást na zefektivnění chodu úřadu, akciových i obecně prospěšných společností založených městskou částí a na hospodárné nakládání s majetkem.
Komentář: Vyhodnocení obecné, nic neříkající deklarace, bude potřebovat jistý čas, nicméně uskutečněné kroky spíše napovídají o opaku. Počet zaměstnanců úřadu byl např. za minulý měsíc opakovaně zvýšen (viz č. usnesení: 0377/12/R/2015 a č. usnesení: 0554/15/R/2015) na současných 226. Za „hospodárné“ nakládání s majetkem lze jen těžko označit např. milióny korun vyhazované aktuálně za audity všeho možného a nemožného pod vedením radního Lukeše (HPP 11) atd.
• Vzhledem k masivnímu výprodeji většiny obecního majetku v posledních osmi letech není městská část v současnosti schopna vytvářet dostatek vlastních zdrojů na obnovu a rozvoj městského majetku. Chybějící prostředky budeme zajišťovat úsporami ve výdajové části našeho rozpočtu a aktivním přístupem k získávání dotací a grantů.
Komentář: Čirý alibismus, chcete-li - prezentovaná snaha vyhnout se odpovědnosti, občany Prahy 11 nezajímá. Navíc se jedná o zjevnou lež - viz výše. Tedy vyzývám Radu MČ, aby „chybějící prostředky zajišťovala úsporami ve výdajové části našeho rozpočtu a aktivním přístupem k získávání dotací a grantů!“