Poslankyně a poslanci hnutí SPD proto před nedávnem v Poslanecké sněmovně podpořili navrhované změny v podobě současného nastavení příspěvku na bydlení, které tuto sociální dávku mírně zvyšují.
To ovšem neznamená, že tyto změny považujeme za vhodnou – a už vůbec ne za komplexní, úplnou či konečnou formu pomoci občanům, rodinám a domácnostem postižených stále rychleji rostoucími cenami energií – a tím i celkových nákladů na bydlení.
Fronta na dávky není řešením
Vláda ve svém návrhu postupovala onou příslovečnou cestou nejmenšího odporu, když občany, kterým enormně stoupnou náklady na bydlení, v podstatě posílá na úřad práce do (pomyslné i skutečné) fronty se žádostí o příspěvek na bydlení s tím, že možná půjde o žádost úspěšnou – ale v mnoha případech pravděpodobně nejspíše nikoli, protože vláda sice navrhuje mírné zvýšení příspěvku na bydlení, ale parametry pro nárok na něj, tedy poměr faktických nákladů na bydlení k celkovým příjmům domácnosti, se přitom nemění.
Ztížený, ba až nemožný, přístup k tomuto příspěvku tak mají pracující občané vůči těm nepracujícím (čímž nemám na mysli seniory a zdravotně postižené). Stejně obtížný přístup k tomuto příspěvku pak mají i nadále občané žijící ve vlastních nemovitostech, ve vlastních bytech či domech, zejména pak na venkově.
Velkým problémem je i enormní administrativní náročnost průběhu vyřizování
žádosti o příspěvek na bydlení, obsahová i časová.
A také skutečnost, že dle odborné studie nedávno zveřejněné na serveru
Seznam.zprávy, mnoho osob, které by na tento příspěvek měli právní nárok, o
jeho existenci ani nevědí. Tato studie odhaduje, že se jedná až o dvě třetiny občanů s tímto nárokem, tedy zhruba o 300 tisíc osob,
zejména pak seniorů.
Jednejme systémově…
A propos, co se týče seniorů, systémovým řešením, namísto jejich odkazování na ponižující a složitou proceduru žádostí o sociální dávky, růstu cen (nejen) energií ve vztahu k této skupině našich spoluobčanů by bylo zavedení minimálního starobního důchodu zhruba ve výši aktuální minimální mzdy, což je dlouhodobý návrh hnutí SPD.
Jediným smysluplným a efektivním střednědobým a dlouhodobým řešením této postupující tzv. energetické chudoby je pak odstranění jejích skutečných příčin. A těmi jsou naše účast v Jednotném energetickém trhu Evropské unii, participace na nesmyslném spekulativním systému obchodování s tzv. emisními povolenkami a souhlas předchozí, ale dle všeho i současné, české vlády se šíleným plánem snižování emisí a likvidace tradičních energetických zdrojů zvaným Green Deal. A následující rychlá obnova české energetické suverenity, soběstačnosti a bezpečnosti.
… a pomáhejme adresně a efektivně
Odpovědnost
za současné vysoké ceny energetických komodit má tedy jednoznačně vláda. Vláda
jako státní orgán a instituce státu. Proto by měl také stát okamžitě snížit
regulované složky cen elektřiny a plynu
a rovněž by měl jednoduchým a jasným způsobem pomoci občanům, kteří jsou nyní
růstem těchto cen postiženi nejvíce.
Například tak, že v plné výši uhradí doplatky za dodávky energií těm občanům, domácnostem a firmám, kteří o to požádají, jejichž dodavatelé energií ze dne na den ukončily činnost a oni tak museli za extrémně nevýhodných podmínek přejít k tzv. dodavateli poslední instance.
Zániky
těchto dodavatelů, kterým stát vydal licence a to, že nedodrželi platné smlouvy
s občany je tedy vina a odpovědnost státu a ten by měl napravit škody
z toho plynoucí. A možné jsou i obdobné kroky vůči domácnostem a firmám,
které budou extrémně finančně zasaženy
při nejbližším meziročním vyúčtování dodávek energií.
Úpravy v přístupu k příspěvku na bydlení jsou pouze prvním krokem v oblasti nápravy škod, které byly v oblasti energetiky a cen energií napáchány – a hnutí SPD je samozřejmě podpoří. Ale nesmí být v tomto ohledu krokem jediným a už vůbec ne krokem posledním.