Vypracovala jsem a do Sněmovny předložila za SPD novelu zákona
o pomoci v hmotné nouzi, která obsahuje více než 70 návrhů, jak neudržitelnou situaci, které v českém systému sociálních dávek panuje,
řešit.
Zásady, principy a historie mého návrhu
Návrh zákona vzbudil velmi silný odpor části politické scény reprezentované hlavně Pirátskou stranou a vyvolal velké obstrukce za celé toto volební období. Kvůli pirátskému blokování závěrečného hlasování o tomto návrhu, který už je v posledním, třetím čtení, nyní reálně hrozí, že celá naše práce nakonec spadne pod stůl a zneužívání sociálních dávek nepřizpůsobivými - na úkor slušných a pracujících občanů, kteří je nedobrovolně financují - bude pokračovat.
My ovšem budeme bojovat až do poslední chvíle - a pokud to nevyjde nyní, předložím návrh znovu, okamžitě na začátku nového volebního období. Aby rozsáhlé a potřebné změny v systému sociálních dávek, které náš návrh obsahuje, začaly v praxi platit co možná nejdříve.
Primárním
cílem návrhu je ukončení faktického rozkrádání sociálních dávek osobami, které
obcházejí, anebo přímo porušují, zákony při čerpání sociální pomoci z veřejných peněz. Většinou jde současně
o osoby, které dlouhodobě odmítají živit se prací, ačkoli pracovat
mohou – a které se nechávají sponzorovat
pracujícími spoluobčany z jejich daní.
Je evidentní, že tento stav musí skončit. Ovšem Piráti se tomu snaží zneužíváním jednacího řádu Sněmovny všemožně zabránit. Mimo jiné i proto, že je celkem jasné, že pro náš návrh existuje ve Sněmovně většinová podpora.
Piráti tak svým jednáním podporují zneužívání veřejných peněz v našem sociálním systému a rozhodně nehájí zájmy slušných daňových poplatníků – ale zájmy úplně někoho jiného. Osob, které náš sociální systém dlouhodobě tunelují a parazitují na něm.
Ať už se
jedná o jednotlivce anebo o neziskové organizace léta napojené na veřejné
penězovody v sociální oblasti, případně
o tzv. „obchodníky“ s lidskou chudobou a bídou.
Řád, spravedlnost a úspora veřejných financí
Náš návrh vede i k nemalé úspoře veřejných výdajů. A hlavně by vrátil, v případě jeho konečného schválení, sociálním dávkám jejich původní smysl - být přechodnou finanční pomoci pro občany v přechodné existenční tísni, pro občany (a zejména rodiny) s nízkými pracovními příjmy a také pro občany, kteří z objektivních důvodů již pracovat nemohou, jako jsou naši senioři a zdravotně postižení.
Návrh rovněž
- poprvé v novodobé historii - vnáší řád a jasná pravidla do systému
vyplacení sociálních dávek na bydlení,
kde se nastavují přehledné podmínky definující minimální hygienické a technické
standardy bytů, na které lze dávky tohoto typu vyplácet a čerpat.
Což všechny dosavadní vlády hrubě zanedbaly a což vedlo k tomu,
že jsou stovky milionů korun nesmyslně a neakceptovatelně vypláceny nezodpovědným
majitelům nemovitostí
v katastrofálním stavu, kterým se ani nedá říkat byty.
V těchto chátrajících nemovitostech - mnohdy doslova ve středověkých podmínkách a bez vody či elektřiny - jsou často nuceny žít i malé děti, které jsou tak i pro svůj další důstojný život již na jeho počátku diskvalifikovány.
To musí skončit.
Návrh dále obsahuje desítky konkrétních změn, které vrátí našemu sociálnímu systému smysl, efektivitu a řád.
Konkrétní a nutné změny
Jde mimo jiné o navázání výplaty sociálních dávek na povinnou docházku děti do posledního ročníku mateřské školy, o snížení částky životního minima pro domácnosti pobírající sociální dávky tam, kde některý z jejich dospělých členů nemá žádný příjem z práce ani z podnikání a není ani veden v evidenci úřadu práce jakožto žadatel o zaměstnání.
Jedná se i o zavedení povinnosti prokazovat se dokladem o neschopnosti plnit povinnosti osoby v evidenci úřadu práce (např. chodit na pohovory, na rekvalifikaci apod.) z důvodu nemoci či úrazu,
tedy zavedení obdoby tzv. neschopenky (s možností kontrol a sankcí) u zaměstnanců. Pracující přece nesmí být proti ostatním
do nekonečna diskriminování!
Návrh též dává úřadům práce právo ihned odebrat dávky na bydlení těm jejich příjemcům, kteří odmítnou oprávněným osobám vstup do bytu za účelem provedení úřední kontroly na místě (např. v tom směru, kolik žije v bytě osob, zda skutečný stav odpovídá údajům v žádosti o dávku apod.)
A navrhuji i prodloužení doby, na kterou lze v případech porušení zákona dávku odebrat, a to ze tří na šest měsíců.
Slušný a pracující člověk vždy na 1. místě!
Náš návrh neohrozí žádného slušného a poctivého člověka, který prokazatelně potřebuje sociální pomoc státu. Naopak, mnohým z těchto lidí pomůže. Buď přímo, například v případě seniorů s nízkými důchody a pracujících studentů z nízkopříjmových rodin, kterým podporu zvyšuje, anebo nepřímo - tím, že na finanční pomoc pro ně zbyde více prostředků odebraných podvodníkům a lidem, kteří dávky čerpají neoprávněně.
Návrh má jednoznačnou podporu odborné veřejnosti, včetně zaměstnanců úřadů práce, kteří agendu sociálních dávek spravují a jsou denně svědky jejich zneužívání.
Je povinností nás, volených politiků, abychom neudržitelný stav v oblasti zneužívání sociálních dávek urychleně změnili. Neexistuje žádná výmluva pro to, proč bychom to neměli udělat. A proč bychom měli pokračovat v neudržitelné praxi pojetí sociálních dávek jako povinného výpalného pro ty skupiny osob, které v jejich inkasování nalezly dlouhodobou a pohodlnou alternativu k poctivé práci.
Jen ze
strachu před tím, že po odebrání těchto neoprávněně čerpaných dávek budou tyto
osoby získávat finanční prostředky trestnou
činností
a slušným občanům, kteří je živí, dělat ze života peklo.
Nenechme se vydírat!
Kdo pracovat nechce, nemusí – ale v takovém případě nedostane už od státu nikdy ani korunu. A kdo si chce prostředky na obživu získávat trestnou činností, ať skončí bez milosti ve vězení.
Ve jménu
všech slušných a pracujících občanů nesmíme své úsilí
o navrácení spravedlnosti do systému sociálních dávek vzdát!