Bc. Lucie Šafránková

poslankyně, místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku
  • SPD
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,33. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

04.06.2020 21:27:00

Není ostudou udělat občas v legislativní či exekutivní práci chybu

Není ostudou udělat občas v legislativní či exekutivní práci chybu

Projev na 50. schůzi Poslanecké sněmovny 4. června 2020 k skupinám občanů, kterým se nedostalo pomoci

 Vážené kolegyně, vážení kolegové.

Jménem hnutí SPD od počátku pandemie a zavedení mimořádných opatření nouzového stavu upozorňuji na nedostatky, mezery a chyby v systému pomoci občanům a firmám postiženým touto situací. Podali jsme v tomto směru více, než dvě desítky pozměňovacích návrhů k různým speciálním vládou předkládaným zákonům. Všechny byly poslanci podporujícími vládu odmítnuty.

Přitom jsme navrhovali konkrétní formy adresné a odůvodněné podpory a pomoci těm, kdož přišli ze dne na den o své pracovní příjmy nikoliv z vlastního zavinění, postupem času pak zejména těm, na které vláda zapomněla, nebo je ignorovala. Tato opomenutí hraničící až s vědomou diskriminací se týkají zejména té skupiny zaměstnanců, kteří pracují na dohody o pracovní činnosti a na dohody o provedení práce a také, nebo snad ještě výrazněji, zaměstnanců na částečné pracovní úvazky, kteří jsou současně registrovanými živnostníky.

Těm vláda v drtivé většině znemožnila přístup ke kompenzačnímu bonusu pro osoby samostatně výdělečně činné a to i v těch případech, kdy mnozí z těchto občanů začali jako zaměstnanci pracovat až poté, co jim bylo mimořádnými opatřeními znemožněno provozovat jejich podnikání a proto, aby zajistili základní životní potřeby sebe sama, svých dětí a svých rodin.

Vláda tak dlouhodobě opomíjí a ignoruje zejména občany s nižšími příjmy, rodiče samoživitele, čímž postupně dochází i k ohrožení životní úrovně právě u jejich nezaopatřených dětí. Občané pracující na dohody navíc dlouho neměli ani nárok na mimořádné ošetřovné při nutné a neodkladné péči o své děti z důvodu uzavření škol a školek. Z pozice osob samostatně výdělečně činných na ně ostatně nemají nárok dodnes. A z pozice zaměstnanců na takzvané dohody mají na toto ošetřovné nárok pouze někteří z nich a to navíc nikoliv od počátku karantény a ještě ve významně nižším finančním objemu, než ostatní živnostníci. Proč?

V přístupu ke kompenzačnímu bonusu jsou diskriminovanou a opomenutou skupinou naprosto bezdůvodně i spolumajitelé společností s ručením omezeným tvořených více, než dvěma společníky, mnohdy takzvaní sebezaměstnanci, často ti, kteří byli nuceni své provozovny na významný čas uzavřít. A taktéž i společníci malých rodinných firem, kteří neodpovídají svévolné novátorské vládní definici rodiny, která nemá oporu v občanské zákoníku, v tradicích a ani v praxi běžného života.

Malé společnosti s ručením omezeným, kde společníci jsou právě mnohdy zároveň jejich jedinými zaměstnanci, jsou navíc skupinou, která je v kompenzaci podnikatelům diskriminovaná en bloc jak, co se týče zmíněného kompenzačního bonusu, tak i v oblasti odkladu či odpuštění povinných pojistných odvodů.

Pokud se ještě blíže zaměříme na mimořádné ošetřovné, jehož podoba prošla různými peripetiemi, můžeme zde též definovat některé diskriminované skupiny občanů. Kromě již zmíněných zaměstnanců na dohody o provedení práce nebo o pracovní činnosti, jsou v přístupu k tomuto ošetřovnému diskriminováni živnostníci ve všech stupních invalidity a v širším smyslu také opět samoživitelky a samoživitelé. A to proto, že mnohdy nemohou být v péči o děti nikým vystřídáni, protože vládní poslanci opakovaně zamítli náš návrh na to, aby o jejich děti mohli po dobu mimořádných opatření pečovat i další nejbližší příbuzní, i když s nimi nesdílejí společnou domácnost.

Není ostudou, navíc v této hektické době, jejíž jsme svědky a přímými účastníky, udělat občas v legislativní či exekutivní práci chybu. Ale je neomluvitelné na ní trvat a poškozovat tím zcela zjevně a evidentně některé naše občany. Navíc občany v těžké sociální a existenční situaci. Tato zatvrzelost, neochota naslouchat a neadresnost, nesolidárnost a nespravedlnost v oblasti stání finanční pomoci a v kompenzaci dopadů nouzového stavu na určité skupiny našich spoluobčanů je tím, co vládě nyní vyčítáme nejvíce.

My v SPD se však nevzdáváme a na tyto naše poctivě pracující slušné občany od počátku myslíme a za jejich oprávněné zájmy budeme i nadále bojovat. A proto navrhuji, abychom hlasovali o usnesení v tomto znění:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky, aby do 8. června 2020 předložila legislativní návrh řešení, které by odstranilo diskriminaci zaměstnanců na částečné pracovní úvazky a zaměstnanců na dohody mimo hlavní pracovní poměr z hlediska jejich přístupu k finanční pomoci státu a ke kompenzaci ztrát v jejich příjmech v důsledku zavedení mimořádných opatření nouzového stavu v souvislosti s pandemií viru Covid-19, zejména pak k odstranění jejich diskriminace v přístupu k takzvanému kompenzačnímu bonusu ve smyslu zákona číslo 159/2020 Sb."

A ještě bych ráda navrhla, abychom hlasovali i o druhém našem usnesení, které se týká takzvané mimořádné okamžité pomoci, což je speciální dávka hmotné nouze. Protože tato dávka je jedinou možností těch občanů, na které vláda v rámci nouzového stavu zapomněla a jelikož máme informace z praxe, že s jejím vyplácením jsou mnohdy spojeny určité problémy. A toto usnesení je ve znění:

"Poslanecká sněmovna:

I. Upozorňuje, že jednorázová dávka pomoci v hmotné nouzi, mimořádná okamžitá pomoc, je hlavním nástrojem státu poskytujícím pomoc lidem, kteří se prokazatelně ocitnou vlivem nedostatku finančních prostředků v existenční nouzi v důsledku situace nepříznivého a mimořádného charakteru.

II. Vyzývá prostřednictvím vlády Ministerstvo práce a sociálních věcí, aby vzhledem k dlouhodobé kritice efektivity poskytování dávky mimořádná okamžitá pomoc, která se v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2 pouze vystupňovala, byla přijata systémová opatření.

III. Vyzývá prostřednictvím vlády Ministerstvo práce a sociálních věcí, aby s ohledem na nízkou hodnotu průměrné přiznávané částky, takzvané mimořádné okamžité pomoci, nebyla tato dávka nad rámec zákona automaticky zužována pouze na žadatele žijící na hranici chudoby, ale aby pomáhala chránit i středně příjmovou část populace před pádem do dluhové pasti, či před ztrátou bydlení a aby v tomto ohledu rovněž revidovalo příslušné metodické pokyny.

IV. Vyzývá prostřednictvím vlády Ministerstvo práce a sociálních věcí, aby s ohledem na malé množství žádostí a počtu přiznaných dávek a jako preventivní opatření informovalo širokou veřejnost o charakteru mimořádné okamžité pomoci a to s důrazem na středně příjmovou část populace, která není běžným příjemcem dávek v hmotné nouzi.

V. Ukládá prostřednictvím vlády Ministerstvu práce a sociálních věcí, aby v termínu do 16. června 2020 předložilo Poslanecké sněmovně podrobnou analýzu přiznaných dávek pomoci v hmotné nouzi, mimořádná okamžitá pomoc, a to celostátně i po jednotlivých okresech ve sledovaném období od 1. března 2020 do 31. května 2020 zahrnující:

1. Počet žádostí podaných, zamítnutých a schválených.

2. Relativní činnost hlavních důvodů pro zamítnutí podaných žádostí.

3. Celkový finanční objem částek všech podaných a všech schválených žádostí.

4. Údaje o tom, kolik žadatelů žádalo o tuto dávku v kategoriích do 5 tisíc korun, 6 - 10 tisíc korun, 11 - 20 tisíc, dále pak 21 - 30 tisíc korun, 31 - 40 tisíc korun, 41 - 50 tisíc korun a 51 - 57 900 korun. Kolika žadatelům byla dávka v těchto jednotlivých kategoriích přiznána a jaké jsou převažující důvody, proč byla žádost o dávku v dané kategorii zamítnuta.

5. Údaje o tom, kolik žadatelů žádalo o tuto dávku na úhradu životních potřeb, na které jim nezbyly prostředky po zaplacení hypotéky v důsledku krátkodobého výpadku příjmů.

6. údaje o tom, kolik žadatelů žádalo o tuto dávku na mimořádné uhrazení nájmu v důsledku krátkodobého výpadku příjmů; 7. údaje o tom, kolik žádostí bylo zamítnuto a kolik schváleno do 2 dnů, do 3-5 dnů, do 6-10 dnů, do 11-15 dnů a do 16-30 dnů.

Děkuji vám předem za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama