S kauzou Liberec, ani s žádnou její medializovanou větví, nemám nic společného. Proto snahu moji osobu s ní propojit považuji za další pokus mě politicky zlikvidovat. A zároveň poškodit mě a hnutí Starostové pro Liberecký kraj před krajskými volbami. Úniky informací z policejního vyšetřování jsou popřením základních principů právního státu. V takovém případě je totiž zcela jedno k jakým závěrům policie dospěje. O vině je mediálně rozhodnuto a následuje soudce lynč – minimálně v politické rovině.
Podobnou zkušenost bohužel mám již z kauzy Kostela Máří Magdalény, ve které jsem byl obviněn v listopadu 2014, nepravomocně osvobozen, aby soud následně osvobozující verdikt zrušil. Poslední jednání v této věci proběhlo už více než před rokem (3. dubna 2023) a žádný další termín pro hlavní líčení není stanoven. Také takto funguje spravedlnost a právní stát v České republice.
Policii jsem 9. dubna, na její žádost, odevzdal telefon a počítač. Nařízenou domovní prohlídku považuji za účelovou snahu mě mediálně poškodit. A zároveň najít jakékoliv informace, které by mě mohly propojit s dalšími osobami a kauzami. Státní zastupitelství nejspíš věří tomu, že když Liberecký kraj investuje miliardy korun ze svého rozpočtu do nemocnic, silnic nebo jiných projektů, tak na mě v této souvislosti prostě musí něco najít. Já ale žiji v jiném světě a věřím tomu, že ve veřejných funkcích je nás takových významná většina.
Za skandální považuji obsah Příkazu k domovní prohlídce, kterým státní zástupce žádal soud, aby domovní prohlídku povolil. Se svými právníky jsem ho prošel bod po bodu a tvrdím, že všechna podezření vůči mé osobě obsažená v tomto Příkazu jsou účelové spekulace. V Příkazu nejsou uvedeny žádné důkazy a ani odkazy na odposlechy, ze kterých je pravděpodobně čerpáno.
Z kauzy kolem rekonstrukce kostela už vím, že když z mnoha hodin odposlechů vystřihnete deset vět, které se vám hodí, tak můžete napsat jakýkoliv příběh. A na vlastní kůži jsem také poznal, že k soudu se jako obžalovaný můžete dostat i bez důkazů a víc než devět let marně čekat na spravedlnost.
Až tenhle příběh skončí, budu žádat prošetření, jak vznikl obsah Příkazu k domovní prohlídce, jehož prosté zveřejnění by stačilo k likvidaci každého politika. Zároveň budu žádat prošetření, jak se informace z Příkazu dostaly, v rozporu se zákonem, k Jaroslavu Tauchmanovi ze serveru Náš Liberec.
V této souvislosti chci vyzdvihnout korektní přístup policisty, kterému jsem podal v den domovní prohlídky vysvětlení. Nepochybuji, že od něj neveřejné informace nepocházejí. Jsem přesvědčen, že pan Tauchman dostal od někoho z orgánů státní moci k dispozici celý Příkaz k domovní prohlídce. Považuji to za porušení presumpce neviny jako jednoho ze základních principů právního státu.
Nerozporuji, že policie dělá svoji práci. Rozumím tomu, že prověřuje skutečnosti, které zjistí a týkají se veřejných zakázek a projektů kraje. Ostatně jak já, tak i další radní nebo zastupitelé, chodíme často podávat vysvětlení k různým podezřením. I to je naše práce. Tyto případy ale nesmějí být zneužívány k dehonestaci už ve stádiu prověřování. Chci zdůraznit, že to není poprvé, kdy Policie ČR prověřuje rozhodování vedení kraje. Nikdy však nebyly zneužity k politické propagandě a osobní dehonestaci jako v tomto případě.
Policie např. od března 2018 prověřovala celou radu kraje z podezření zločinu zneužití pravomoci úřední osoby při přípravě majetkového vstupu do ČSAD Liberec a veřejných zakázkách v rámci jednacího řízení bez uveřejnění. Dne 5.dubna 2018 zasahovala policie v budově krajského úřadu, odnesla si data z e-mailové komunikace a podklady pro jednání rady kraje. V říjnu 2023, po více než pěti letech, policie toto trestní řízení odložila s konstatováním, že se trestný čin nestal. O zásahu na úřadu a v ČSAD Liberec se v roce 2018 psalo všude, o konci prověřování v roce 2023 nikde. Tak už ta mediální spravedlnost funguje. Osobně jsem nikdy o krocích vedení kraje směrem k vytvoření vlastního autobusového dopravce nepochyboval a považuji je za velký a společný úspěch vedení kraje v minulém volebním období.
Chci znovu zopakovat, že jsem připravený policii poskytovat veškerou potřebnou součinnost. A zdůrazňuji, že jsem se ničeho nezákonného nedopustil a veškeré mé kroky byly a jsou vedeny zájmem Libereckého kraje a jeho obyvatel.
Projekt FVE Ralsko považuji za ukázkový způsob využití brownfieldu. Především vzhledem k jeho přípravě, komunikaci s městem Ralsko a skupinami využívajících formálně i neformálně bývalé letiště a jeho okolí. A současně také pro využití předběžných tržních konzultací k přípravě konečného zadání projektu, který připravujeme na červen 2024. Cílem kraje je vznik energetického zdroje, který umožní v budoucnosti zásobovat naše nemocnice, domovy seniorů, školy a kulturní instituce obnovitelným zdrojem energie vyrobené na území Libereckého kraje. Postupujeme ve prospěch kraje a jeho obyvatel stejně jako tomu bylo při vytvoření vlastní krajské autobusové firmy. Chceme mít náklady vydávané z rozpočtu kraje pod kontrolou. Krajští zastupitelé obdrželi informace ve věci přípravy FVE Ralsko, stejně tak časový harmonogram postupu. Předpokládám, že v dnešní diskuzi probereme vše, co bude zastupitele o projektu zajímat.
Chtěl bych občany a obyvatele Libereckého kraje informovat o tom, že se nechystám rezignovat na funkci hejtmana. Jsem připraven v krajských volbách v září 2024 usilovat o vaši důvěru a obhajovat práci vedení kraje a své kroky v uplynulých 12 letech. O našem kraji naštěstí rozhodují občané ve volbách, a ne lidé s nadpřirozenou schopností získávat neveřejné materiály z policejního vyšetřování.
Martin Půta
hejtman Libereckého kraje