Mezi hlavní opatření patří například posílení strategické komunikace úřadů, vzdělávání, spolupráce s veřejnoprávními médii, nastavení rychlého důsledného monitoringu a analýz dezinformací, ale třeba i vymáhání platného práva v online prostředí.
„Dezinformace se staly takovým buzzwordem posledních let. Ve veřejném prostoru se setkáváme s kritikou, že proti nim neděláme jako politici dost. Nebo naopak, že vyvoláváme zbytečnou morální paniku. Dezinformace jsou ale reálný problém pro naši národní i evropskou bezpečnost. Ostatně na to upozorňuje i naše Bezpečnostní strategie, kterou jsme vloni schválili. Problém s dezinformacemi nastává ve chvíli, kdy jejich masivní šíření přispívá k polarizaci společnosti a podněcuje nenávist a násilí. Nesmíme podceňovat rizika, když šíření dezinformací ohrožuje bezpečnostní, zahraničně-politické nebo třeba ekonomické zájmy naší země,“ uvedl Jan Lipavský s tím, že Piráti tuto problematiku berou velmi vážně. I proto společně s experty připravili dvanáctibodový plán, jak této výzvě čelit. Dva body z nich se již podařilo splnit.
„Pirátům se podařilo prosadit například odříznutí dezinformačních webů od veřejných peněz díky metodice z pera Ministerstva pro místní rozvoj, které vede pirátský ministr a předseda Ivan Bartoš. Stejně tak jsme v roce 2022 zřídili na mém resortu speciální oddělení Strategické komunikace, které již nyní spolupracuje s dalšími resortními pracovišti i s partnery v zahraničí,“ popsal Lipavský.„Dezinformace představují reálnou hrozbu, podle Světového ekonomického fóra jsou jednou z pěti největších hrozeb pro nadcházející dekádu – v následujících dvou letech budou dokonce hrozbou vůbec největší. Pokud tak dnes mluvíme o bezpečnosti v Evropě, musíme mluvit o dezinformacích. A o tom, že demokratickou Evropu snad nikdy neohrožovaly víc než právě teď, před prvními evropskými volbami od začátku Putinovy agrese. Dezinformace společnost znejišťují, podrývají důvěru občanů v instituce, pomáhají šířit nenávist a strach. A z toho následně těží populisté a extremisté – přesto je stále mnozí podceňují, což odmítáme dovolit,“ navázala Markéta Gregorová, která se hybridním hrozbám a obecně bezpečnosti dlouhodobě věnuje na půdě Evropského parlamentu.
„I na úrovni Evropské unie se nám toho hodně podařilo – navrhli jsme opatření v oblastech sociálních sítí, politické reklamy, transparentního financování zpravodajských portálů či podpory nezávislých médií. A míníme v této práci pokračovat. To nejdůležitější je ale v kompetenci národních států a za nás Piráty je naprosto klíčové, abychom se věnovali vzdělávání, podpoře občanské společnosti a zajistili odolný stát, který obstojí ve výzvách moderní doby a nových zdokonalujících se hybridních hrozeb. Jako Piráti zkrátka nehodláme nechat demokracii napospas dezinformátorům,“ doplnil europoslanec a kvestor Evropského parlamentu Marcel Kolaja.
Právo nebýt manipulován: Dvanáctero boje proti dezinformacím
1. Odříznutí infošmejdů od veřejných peněz
Konspirační a dezinformační weby už nedosáhnou na veřejné peníze.
Ministerstvo pro místní rozvoj s experty připravilo postupy pro mediální
zakázky, které zabrání rozmístění reklam na pochybných webech s
manipulativním nebo nepravdivým obsahem.
2. Strategická komunikace na klíčových resortech
Klíčové instituce reflektují potřebu strategické komunikace a aktivně
se zapojují do boje proti dezinformacím skrze tvorbu vlastních kampaní.
Kromě Ministerstva obrany a Ministerstva vnitra můžeme zmínit zejména
Ministerstvo zahraničních věcí, kde funguje od roku 2022 oddělení
Strategické komunikace. Toto pracoviště úzce spolupracuje s dalšími
resortními pracovišti i s partnery v zahraničí. Zavedlo vlastní postupy v
rámci boje proti dezinformacím a postupně získávané zkušenosti a know
how předává dalším resortům.
3. Koordinovanost strategické komunikace
Poplašné zprávy a panika vycházejí často z dezinterpretace veřejných
informací, které stát poskytuje. Děje se tak kvůli „resortismu“,
nedostatečné koordinaci a nedůslednosti při formulaci odpovědí na
složité problémy. Alfou a omegou strategické komunikace je, aby gesční
resort dokázal zajistit relevantní a ověřené informace, ty komunikovat k
masovému publiku a tuto komunikaci koordinovat napříč úřady.
Strategické komunikaci se už teď věnují některá resortní pracoviště
včetně MZV. Chceme napomoci tomu, aby vznikala další specializovaná
pracoviště na dalších ministerstvech, jejichž koordinaci by zaštiťoval
Úrad vlády.
4. Důsledný monitoring a rychlá reakce
Základním stavebním kamenem efektivního boje proti dezinformacím je
analytika, práce s daty a dobře nastavený systém detekce závažného
manipulativního obsahu. Proto se strategická komunikace musí opírat o
jednotnou metodiku a postupy, jak tento obsah vyhodnocovat, jak a s kým
spolupracovat na ověření informací a jak tyto informace co nejrychleji
dostat k co nejširšímu publiku.
5. Vyhodnocování investic
Stát nezřídka kdy investuje do osvětových a informačních kampaní. Proto
z hlediska efektivity a transparentnosti vynaložených financí klademe
důraz na vhodně nastavený systém jejich evaluace založený na
objektivních, měřitených kritériích. To nám pomůže systém strategické
komunikace postupně zlepšovat, poučit se z vlastních chyb a přinášet
lepší výsledky.
6. Vymáhání platného práva v online prostředí
Covid a válka na Ukrajině přispěly k další radikalizaci společnosti. V
online prostoru se stále častěji objevují poplašné zprávy a lži,
pomluvy, výhružky a další závadné chování, které společnost postihuje
pomocí trestního zákoníku. Jenže ten je často ve chvílích, kdy se člověk
schovává za klávesnicí, bezzubý. Proto potřebujeme hlubokou analýzu
současného právního stavu. Pomoci může zejména vysoký důraz na
transparenci producentů informací nebo institut předběžného opatření,
který by chránil oběti dezinformací okamžitě a ne až v důsledku
táhnoucího se sporu.
7. Moderní školství
Společnost je denně bombardována obrazovou propagandou, hrou s čísly a
grafy, podsouváním neověřených informací zabalených do argumentačních
faulů a nově i stále sofistikovanějšími možnostmi dostupných digitálních
technologií, včetně nástrojů umělé inteligence. Klíčové je vytvořit
takové podmínky, abychom na to byli i v oblasti vzdělávání schopni
flexibilně reagovat. Ať již jde o proměnu vzdělávacího obsahu a výuky
nebo nastavení podpory školám i učitelům, jak s tématy efektivně
pracovat. Pro budoucnost naší společnosti je existenčně důležité, aby
mladí lidé vstupovali do samostatného života vybaveni znalostmi a
dovednostmi jak nakládat s informacemi a jak je ověřovat a vyhodnocovat.
Klíčovým krokem je modernizovat a inovovat vzdělávací obsah i vlastní
výuku v již zavedených předmětech a nastavit podporu školám.
8. Podpora občanské společnosti
Cílem antisystémových a antidemokratických vlivových operací bývají
často zranitelné skupiny obyvatel, jako jsou senioři a seniorky,
obyvatelé sociálně vyloučených lokalit či příslušníci a příslušnice
národnostních menšin. Stát různými formami již dnes podporuje
organizace, které se věnují vzdělávání seniorů a seniorek nebo
komunitním aktivitám ve vyloučených lokalitách. Tato podpora ale dosud
není systematická a odehrává se epizodicky v jednotlivých projektech. To
musíme změnit, aby práce navazovala a utvářela smysluplný celek, který
lze po čase vyhodnotit a vylepšit.
9. Odolný stát
Příslušníci a příslušnice ozbrojených složek i lidé pracující ve
strategických odvětvích státu jsou přirozeným terčem vnějších vlivových
operací nepřátel, jejichž cílem je demoralizovat, šířit paniku nebo se
dostat k citlivým informacím. Proto musíme v první řadě rozšířit
efektivní pravidelná školení, která lidi ve strategických sektorech s
dopadem na bezpečnost připraví na možné útoky. Stát musí brát vážně
hybridní hrozby a chránit svou klíčovou infrastrukturu.
10. Spolupráce státu s veřejnoprávními médii
V široké paletě dostupných veřejných informací je klíčové podporovat ta
média a organizace, jejichž hlavním motivem není zisk, ale kvalitně
odvedená žurnalistická práce, a která zohledňují novinářskou etiku v
čele s potvrzováním a ověřováním zdrojů. Výraznými zástupci, kteří
takové standardy splňují, jsou i veřejnoprávní média. Ta jsou v
ověřování informací mnohdy efektivnější než stát a těší se větší důvěře
veřejnosti než politiky řízené resorty. A to pro svou novinářskou
kvalitu a nezávislost (příkladem může být projekt Ověřovna na Českém
rozhlasu). Stát může u kritických témat ověřování faktů poptat právě u
nezávislých organizací, které je pak mohou distribuovat dále do
informačního prostoru.
11. Právo nebýt manipulován
Vývoj technologií typu umělá inteligence přináší mnoho příležitostí,
stejně tak ale potenciální negativní dopady na lidská práva a
bezpečnost. Tyto technologie jsou také stále častěji zneužívány v rámci
hybridního boje, např. šířením tzv. deep fake audiovizuálního obsahu v
online prostoru. Tak jako nás legislativa chrání před klamavou reklamou
nebo nekalými obchodními praktikami, měli by občané dostat do ruky i
nástroj, díky němuž se budou moci sami bránit proti manipulaci v
digitálním prostředí.
12. Posílení transparentnosti
Nic člověka o realitě nepřesvědčí tolik, jako když se s ní seznámí na
vlastní oči. V minulosti jsme byli mnohokrát svědky vyostření vztahů
mezi veřejností a policejními složkami, v čemž sehrál zásadní roli
nedostatek informací o kontroverzních zákrocích. Proto navrhujeme, aby
měl policejní sbor povinnost nahrávat ty zákroky, při kterých používá
donucovací prostředky. Tyto záběry bude v případě krizové komunikace
možné využít pro úplnou a nezkreslenou ilustraci reality. Už dnes tak
mnozí příslušníci a příslušnice činí dobrovolně. Technologie nechrání
totiž jen občanská práva, ale i příslušníky a příslušnice samotné před
veřejným hněvem podněcovaným neúplnými informacemi.