28.11.2019 7:32:00
Revoluci v taxislužbě vítáme, upozorňujeme ale na rizika
Poslaneckou sněmovnou včera prošla novela upravující podobu taxislužeb, kterou inicioval po stávkách pražských taxikářů Pirát Jakub Michálek.
„Jde o revoluci v oblasti taxislužeb. Cílem bylo nastavit rovná
pravidla pro taxikáře a moderní platformy, jako je Uber nebo Taxify, a
to se povedlo. Otevře se trh, zlepší se služby pro zákazníky a odstraní
se přežitky jako střešní svítilna a taxametr u objednávek přes mobil,
kde zná zákazník cenu předem, a to je krok správným směrem. Obavy mám o
Prahu a další velká města, protože ministr dopravy Kremlík odmítl naše
pozměňovací návrhy, které by městům umožnily provoz taxislužeb regulovat
a zajistily, že cizinci řídící taxík budou mít pracovní povolení. Taky
jsme byli přehlasováni, když jsme navrhovali zpřísnit kontrolu u
digitálních zprostředkovatelů,“ vysvětluje Jakub Michálek. Podle nových
pravidel například nemusí mít auta digitálních platforem svítilnu ani
taxametr. Klasickým taxíkům zůstává privilegium brát zákazníky, kteří si
je zastaví na ulici. Ruší se také zkoušky z místopisu. Stát ale bude
mít přehled o tom, kdo s taxíky jezdí. To řeší nově nálepka na taxících,
které jezdí výlučně v rámci aplikací. Řidiči musí mít také živnostenské
oprávnění.
„Pravidla jsou rozumně vyvážená a ve prospěch zákazníků. Reagují na
vývoj na trhu, a posouvají tak taxislužbu do 21. století,“ hodnotí
pirátský poslanec zodpovědný za resort dopravy Ondřej Polanský. Změna
zákona ale neznamená větší kontrolu jen u nových platforem, ale i u
klasických taxi dispečinků. Pro ně poprvé zavádí i sankce za porušení.
Pokud platforma dostane dva tresty kvůli tomu, že u řidičů nehlídá, zda
mají potřebné papíry, může dostat ve správním řízení zákaz činnosti.
„Nová pravidla omezí prostor pro podvody na turistech a taxi si bude
moci dovolit více lidí. To může znamenat méně aut v ulicích měst, které
jsou automobily přeplněné a najít parkovací místo je často nadlidský
úkol,“ dodává Michálek. Za diskutabilní ale považuje zrušení povinnosti
skládat zkoušku z právních předpisů. „Zkoušky z právních předpisů by
pomohly samosprávám regulovat počet řidičů. Vláda ale náš návrh v tomto
ohledu nepodpořila. Uvidíme, zda nedojde k příliš velkému nárůstu počtu
řidičů. Minimálně v případě Prahy z toho obavy mám,“ uzavírá Jakub
Michálek.