O vydání obecně závazné vyhlášky o omezení provozní doby nočních podniků žádala MČ Praha už 1 už v roce 2014. Pevná zavírací doba by se podle jejího návrhu týkala podniků v Dlouhé ulici, Dušní, Jakubské, Kozí, Malé Štupartské, Masné, Michalské, Rybné a V Kolkovně. V těchto ulicích je totiž podle analýz MČ Praha 1 dlouhodobě nejhorší situace s nočním hlukem a rušením veřejného pořádku, k čemuž přispívá právě neomezená provozní doba místních nočních podniků, kterých je tam dohromady zhruba sto. Řada z nich přitom zavírá až v ranních hodinách.
„Některé ulice Prahy 1 se bohužel v noci proměnily v jeden velký klub, ve kterém je větší hluk než ve dne. Tzv. alkoholoví turisté a lidé, kteří vyrazili do centra za zábavou, se v průběhu pozdních nočních a brzkých ranních hodin jen přesouvají z jednoho nočního podniku do druhého, pořvávají na ulicích a vůbec si neuvědomují, že v okolních domech bydlí lidé, spí tam malé děti, senioři a místní občané, kteří ráno vstávají do práce. Tito lidé mají v důsledku nedostatku spánku dlouhodobé zdravotní potíže, vystěhovávají se z Prahy 1 a naše krásné centrum se pomalu vylidňuje. Občané nám píší petice, stížnosti na noční stav ulic jsou každodenní rutinou. K tomu přispívá i tzv. sdílené ubytování, které k nám přivádí další alkoholové turisty, pro které jsou v centru otevírány stále nové a nové bary. Vyhláška o omezené provozní době v těch nejexponovanějších lokalitách by mohla situaci alespoň částečně zklidnit,“ popisuje Daniel Hodek, místostarosta MČ Praha 1 a zároveň radní hl. m. Prahy pro sociální oblast. „Byť tato problematika nespadá tady na Magistrátu do mé gesce, rozhodl jsem se, že musím tuto diskuzi v Radě hl. m. Prahy otevřít,“ doplňuje Hodek.
Návrh vyhlášky vychází z opakovaných nálezů Ústavního soudu, který říká, že tyto podniky tvoří tzv. předpolí toho, co se děje ve veřejném prostoru. Zároveň tyto nálezy jasně hovoří o možnosti obce ukládat provozovatelům hostinských zařízení povinnosti k zajištění nočního klidu.
„Věřím, že toto uvítá i městská část Praha 2, která v minulosti žádala o podobnou vyhlášku, Rada hl. m. Prahy ale její návrh tehdy zamítla. Je pro nás také důležité si uvědomit to, že omezení provozní doby nočních podniků v těch nejexponovanějších lokalitách nám dá i mnohem větší možnosti k přípravě ranního úklidu ulic a snadněji bude tento prostor monitorovat policie i strážníci. Vyhlášku mohou využít k řešení podobných problémů i v jiných městských částech,“ říká Daniel Hodek a dodává: „Komunikovali jsme i s řadou provozovatelů nočních podniků v Praze 1 a samotného mě překvapilo, že mnozí z nich nemají vlastně proti této vyhlášce žádné zásadní námitky. Pro mnohé z nich to údajně bude dokonce jednodušší, protože jejich klientela nad ránem už mnohdy příliš užitku nepřináší, právě naopak.“
Poté, co návrh vyhlášky vrátí i s potenciálními připomínkami všechny městské části, které by také měly navrhnout ulice na svých územích, kde by měla vyhláška platit, musí jeho finální verzi schválit Zastupitelstvo hl. m. Prahy.
„Z našich rešerší je také zřejmé, že omezení buď provozní doby, nebo počtu podniků či pevně strukturované licenční systémy, už běžně fungují v mnoha zemích na západ od nás,“ zdůrazňuje Hodek.
Omezení provozní doby nočních podniků platí například v Irsku, v australském Sydney, v britském Manchesteru a Glasgow, v řadě amerických měst nebo ve většině norských měst.