Pokud ho nakonec schválí a protlačí parlamentem bude to znamenat úplné uzavření železničního trhu a monopol Českých drah na dlouhé roky dopředu.
Ve hře je 45 miliard Kč pro kraje na provoz vlaků. Kraje nacházející se zatím pod vládou ČSSD se až na výjimky k soutěžím nemají. České dráhy tak mají velkou naději, že dostanou tyto peníze na 15 let (jde o financování 2019-2034) dopředu ještě před krajskými volbami. Šlo by o stejně skandální krok, jako když úřednická vláda Jana Fischera v roce 2009 schválila financování železnic na 10 let dopředu, aniž by do toho měli možnost promluvit voliči.
Jako politik usilující o mandát do krajských voleb s vizí prosazovat tržní řešení problémů bych měl smůlu. Stejně tak všichni občané, kteří chtějí větší kvalitu za nižší cenu a samozřejmě všichni soukromí dopravci. Hospodářská komora uvádí, že uvedené řešení by znamenalo nulové inovace, horší služby a vyšší nároky na krajské rozpočty i státní rozpočet, dlouhodobou finanční zátěž. To ale vlády socialistů nikdy neodradilo.
Čím více peněz neefektivně projde přes státní podniky, tím více moci socialisté mají. Hejtman Hašek (ČSSD) šel ještě dál a Jihomoravský kraj si pod jeho vedením dokonce koupil vlastní vlakové soupravy. Podnikání v rukou státu či kraje je socialistickým ideálem. Jako pravicově smýšlející občané nesmíme dopustit, aby podobná politika pokračovala. Prosaďme změnu! Méně státního, více soukromého. Menší zátěž rozpočtu a více inovací.
Pokud se schválí návrh ležící na vládě, doplatíme na něj úplně všichni. Stát bude neefektivně rozhazovat miliardy a stav naší železniční dopravy zůstane 30 let za vyspělými státy.
David Bartas,
kandidát koalice Svobodní a Soukromníci v Jihomoravském kraji