Hojnou účast domácích iniciativ, zástupců měst a odborníků doplnil také zahraniční host z polského města Źory, kde systém už funguje. Výsledkem semináře je zplnomocnění předsedy sdružení Za levnější MHD Kryštofa Rímského, aby po volbách inicioval jednání s ministrem dopravy.
Úvodního slova k publiku se zhostil Kádner a připomněl posluchačům, že snahy o zavedení bezplatné MHD pro řádné občany je v souladu s jeho dlouhodobou politikou. „ Lidé, kteří žijí spořádaný život a městu nic nedluží, by měli být odměněni na úkor těch, kteří tak nečiní. Musí tu existovat motivace k řádnému žití,“ vysvětlil svůj postoj Kádner.
Slova se následně ujal předseda pořádající Iniciativy Kryštof Rímský a během svého vystoupení zopakoval, že je velmi rád, že se k myšlence bezplatné dopravy hlásí celá řada v komunálních volbách kandidujících subjektů, dokonce představitelé hned pěti parlamentních stran. „V Praze se jedná o Patrioty Jiřího Vítka, Restart, Řešení pro Prahu a jistou možnost nastínil i předseda Hnutí Pro Prahu Zbyněk Passer a Komunisté,“ zrekapituloval situaci v Praze.
Fotogalerie
Rímský dále připomněl, že v Plzni o dopravu zdarma usilují Veřejné zájmy Plzeňského kraje a snížení nákladů o 50% navrhli také lidovci. V Brně jsou to Zelení a sociální demokraté. Ve Valašském Meziříčí projekt prosazuje koalice ODS, ČSSD a nezávislých. V Bruntále zase Hnutí Úsvit.
Dalším vystupujícím byl zástupce ministerstva dopravy Jan Snopek, který řekl, že zavedení MHD zdarma může být zajímavým řešením pro některá města a že je jen na konkrétním městě, zda MHD zdarma zavede.
Příklad úspěšného zavedení představila Anna Ujma z polského města Źory. Zde šlo na dopravu až 72 % městského rozpočtu. Nyní, když mají MHD zdarma, vychází levněji.
Na tento příspěvek reagovala lídryně hnutí Veřejné zájmy z Plzně Dita Portová, která extrémní rozdíly v hospodaření jednotlivých dopravních podniků.
Zatímco v polského Źory, kde je MHD zdarma, stojí kilometr dopravy 23 Kč, v Plzni stojí ten samí kilometr 75 Kč.
Portová dále prezentovala obecenstvu průzkum agentury veřejného mínění Phoenix, podle kterého si více jak 80% si myslí, že je doprava drahá.
Bohužel odpůrce zlevnění MHD v Plzni Martin Zrzavecký (ČSSD) nedorazil.
Programový ředitel hnutí DUHA Jiří Koželouh uvedl zajímavý příklad z Valašského Meziříčí, kde při testování MHD zdarma vzrost počet cestujících o 40 %.
Dopady na zdraví jsou přitom zřejmé. Přes 30 % procent lidí v ČR žije v místech, kde prach z ovzduší překračuje hygienické normy.
Na závěr se účastníci konference pověřili Kryštofa Rímského, aby vyzval ministra dopravy, aby do dopravní koncepce ČR zohlednil i zlevňování MHD v českých městech.