Vážené soudružky a soudruzi, učitelé z celé republiky,
vzhledem k tomu, že si na dnešní akci připomínáme Den učitelů a významnou osobnost Jana Amose Komenského, dohodli jsme se na minulé sekci školství, že zde krátce přiblížím mou nedávnou návštěvu Naardenu v Nizozemí, kde je museum věnované neobyčejnému osudu tohoto "Učitele národů", spojené zároveň i s místem jeho posledního odpočinku. V samotném městě i na náměstí u kostela shlíží Komenského socha v nadživotní velikosti. Jeho hrobka s dvoupatrovým museem je tvořena horním patrem, kde jsou ukázány památeční sakrální předměty, dole běží, na požádání, ve čtyřech jazycích, včetně češtiny, překlad z holandštiny, film o životě a dokonce i jednotlivých dílech z pera Komenského.
Samotná hrobka vypadala honosně, ale ne okázale, na mřížích, v přístupu k desce hrobky, byly výjevy z historie českého národa plus reliéf se státním znakem nad vchodem, s heslem "Pravda vítězí". Také byly zajímavé různé výjevy a znaky ve skle vysoko položených oken. Nizozemci, tehdy, na sklonku středověku, udělali J.A.Komenskému velkolepý pohřeb, Amsterodam a jeho půda však byly příliš drahé, tak se pohřeb uskutečnil v Naardenu. Dnes to někomu může připadat zvláštní, ale, když zde dnes vidíme nedůstojné dohadování České republiky, které je museum s hrobkou součástí, s městem Naarden o udržování tohoto komplexu vidíme, že se doba zase tolik nezměnila. Česká půda,.. a jak se k ní chovají po roce 89? Odmítají hradit plný provoz a naopak u tzv. "Soudu pro lidská práva ve Štrasburku" je ambasáda ČR, jež si nezadá s malou verzí "Bílého domu". O nedůstojném, macešském jednání ČR a jejich úřadů po roce 1989 vůči Komenského museu, chci zdůraznit, že nám to říkal průvodce, skutečně pravičák, rozhodně "nepříznivec" našich ideálů, takže to opravdu nejsou žádné "komunistické výmysly". Díky těmto tahanicím je zde otevřeno pouze dvakrát 5 hodin týdně.
Jménem SMKČ, jehož jsem na podzim byl ještě členem, jsme zanechali zápis v návštěvní knize "Svaz mladých komunistů Československa si velice váží odkazu Jana Amose Komenského!" se srpem a kladivem.
Druhou, teď už velmi současnou věcí, o které chci mluvit, je nutnost odmítnutí tzv. "Boloňského procesu", které má KSČM v programu, ale málokdo ví, o co přesně se jedná. V minulosti jsem se účastnil jednoho protestu proti tomuto procesu "reformy" školství, tak jsem se o celoevropském procesu komercionalizace vysokých škol dozvěděl víc.
V roce 1999 se 29 zemí, včetně České republiky, sešlo v Boloni a dohodlo se na společné představě budoucího vysokoškolského vzdělávání. Do roku 2011 se připojilo dalších 17 států. Prvky navrženého "modelu" už v mnoha zemích v praxi existují, zatímco v jiných se začínají prosazovat. Představy navržené v Boloňské deklaraci úplně převádí vzdělávací systémy pod krátkodobé potřeby "trhu" a zájmy kapitálu. Očekávají sblížení všech systémů vysokého školství v Evropě s cílem podpořit větší "soutěživost" podle anglosaského či japonského modelu, jak se píše v popisu Boloňského procesu na Wikipedii.
Tedy, ohledně obsahu "Boloňského procesu":
rozdělením studia na "bakalářské" a "magisterské" je tu nebezpečí, že do druhého stupně ("magisterského") se už řada studentů vůbec nedostane. Je tu myšlenka, že přechod mezi nimi je spojen jednak se zavedením dalších zkoušek, ale také že by studenti za širší vzdělávání plně platili. Vstup do magisterského studia není automaticky pro všechny, kteří završili bakalářské studium. Tento vstup je určen potřebami společností v určitých sektorech. Není tu záruka veřejně financovaného magisterského vzdělávání. Tento "model" je úzce spojen s "flexibilitou" pracovního trhu. Předjímá se tu degradace vzdělávání na odborné proškolování pro většinu studentů. Je tu i určitá nejasná zmínka o "mobilitě" studentů. Důvod, proč tu je zmíněna je objasněn v belgickém návrhu reformy vysokého školství. Větší mobilita studentů znamená, že studenti budou jezdit na některé přednášky a cvičení do jiných měst, což znamená, že ne všechny školy budou muset mít stejné kurzy, jaké mají dnes. Více harmonizace (původně se sešli ministři školství, neodpustím si přímo jmenovat - Německa, Itálie, Francie a Velké Británie - takový "Mnichov" ve školství - a schválili tzv. "Sorbonnskou deklaraci o harmonizaci struktury vysokoškolského vzdělávání") - co se pod tím skrývá - povede to k tomu, že určitá centra vzdělání budou přímo sponzorována velkými společnostmi. Vzdělání bude posuzováno jako ekonomické zboží. Chtějí, aby evropské vysoké školy a univerzity fungovaly jako kapitalistické podniky, které budou soutěžit na jakési vzdělanostní tržnici.
Evropská komise plánuje podpořit finančně pět evropských elitních univerzit, což ukazuje na postupnou "amerikanizaci" školství - nejkvalitnější a úplné vzdělání pro elitu (a pár nadaných), kvalitně vzdělaných odborníků průmysl tolik nepotřebuje, takže školství musí "produkovat" hlavně inteligentní "roboty" do fabrik.
K prosazení těchto cílů se teď vlády snaží zrušit nezávislost vysokých škol, změnit jejich řízení na "manažerské", zavést správní rady s otevřením se podnikatelům a ekonomům a prosadit školné. Zároveň se prý jedná o reakci na tzv. "masifikaci" ve školství - zkráceně, není důležité, že kvalita vzdělání je tak nízká, že se leckde hlásí 50% ročníku na vysoké školy, ale to, jak s touto "masou" tzv. "naložit".
Snad se nám společně podaří zastavit další uplatňování tohoto byznys školství a tím i jeho degradaci, která u nás už pokračuje čtvrt století.
Díky za pozornost.