Mrzí mne velice komplikace, které nastaly pro cestující a všechny Pražany. První, co jsem ve funkci náměstka primátora udělal, bylo zahájení přípravy rekonstrukce mostu, kterou schválilo zastupitelstvo ještě za paní primátorky Krnáčové v roce 2016 hlasy ODS, ANO a dalších.
Když jsem funkci předával nástupci, byla přes rok podepsána smlouva se zhotovitelem, probíhaly již první přípravné stavební práce a žádalo se o stavební povolení na 1. etapu rekonstrukce.
Ale popořádku, o špatném stavu mostu se vedení města poprvé dozvědělo z výsledků diagnostiky v roce 1992. Správce od té chvíle na jeho stav upozorňoval. Střídaly se vlády ODS a nic se nedělo, až za primátora Pavla Béma vznikly dva návrhy
- na zbourání mostu a jeho rozšíření o dva jízdní pruhy
- na rekonstrukci mostu
Z důvodu nedostatku financí při stále nákladnější stavbě tunelu Blanka bylo ale od jakýchkoliv prací upuštěno. Za primátorování Adriany Krnáčové s náměstkem Petrem Dolínkem byly po dostavbě Blanky nejdříve oprášeny plány na zbourání mostu a jeho rozšíření, následně pak v roce 2016 hlasy napříč zastupitelstvem ANO, ODS, Zelení, TOP09, KDU-ČSL a Piráti bylo rozhodnuto, že most má projít citlivou rekonstrukcí. Ta se však reálně začala připravovat až na konci roku 2018, kdy jsem nastoupil do funkce náměstka a kdy ihned na prvním zasedání naší Rady po ustavení tehdejší koalice jsme rozhodli o zahájení přípravných pracích dle usnesení Zastupitelstva z roku 2016.
Následně začaly probíhat velice detailní diagnostiky a zatěžovací zkoušky pod vedením Kloknerova ústavu ČVUT, firmy INSET, Pontex a Pragoprojekt. Prováděla se kontrola a průzkum veškerých detailů a na základě toho se došlo k návrhu rekonstrukce a soutěži na zhotovitele projektu a stavebních prací. Ten dnes na základě přípravných prací k rekonstrukci informoval vedení TSK o špatném stavu kloubů mostu přes bývalé rameno řeky Vltavy u Voctářovy ulice.
Co vedlo přesně k tomuto vyhodnocení, zatím není známo. Má být ustanovena Rada monitoringu mostu a ta má vše prozkoumat. Klouby tohoto oblouku byly podrobně zkoumány na jaře roku 2020. Kritický, pro jejich správnou funkčnost, je stav olověných desek, aby se přilehlé betonové části oblouků o sebe nedeformovaly, ale doléhaly na sebe přes olověné desky. Celkem 117 desek bylo v roce 2020 prozkoumáno a nebyl zjištěn jediný problém (viz přiložené fotografie a bod 2 výsledků diagnostiky).
Na informace, zda a jak se jejich stav mohl od té doby změnit, si nyní musíme počkat. Jasné je, že bezpečnost má vždy být na prvním místě, a pokud jsou jakékoliv pochybnosti, je lepší konstrukci uzavřít a posečkat na podrobná data a poté rozhodnout o dalším postupu. Do Rady monitoringu by též měli být nyní přizváni odborníci, kteří se podíleli na diagnostice v roce 2020, věřím tedy, že já i Vy budeme mít brzy relevantní informace.