Dnes z hlediska své působnosti tu budu mít dva tisky o plastech. Jeden je senátní tisk č. 285, následně bude další bod, 286, který na to velmi úzce navazuje a velmi mi záleží na tom, aby prošly stejným legislativním procesem neboli současně. Oba dva jsou totiž transpozicí evropského práva a ustanovení směrnice EP a Rady EU 2019/904 z 5. června 2019. Oba tisky měly nabýt účinnosti loňským rokem, 3. července 2021.
Máme tedy více než rok poté, co měly být tyto tisky přijaty. A samozřejmě že už máme oznámení EK o zahájení řízení. Doufám, že budeme moci v návrhu odpovědi už vstřícně dokládat, že oba zákony běží legislativním procesem, případně že už jejich proces byl ukončen.
Tisk 285 je o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí a předmětem této úpravy je přijetí opatření zajišťujících plnou transpozici uvedené směrnice. A to zejména těchto.
1) zákaz uvádění některých vybraných plastových výrobků na trh a do oběhu. Jsou to většinou jednorázové používané například plastové příbory, talířky, brčka, vatové tyčinky, které většinou souvisí s používáním potravin a nápojů, nápojových kelímků, jsou to výrobky z plastů, které jsou nerozložitelné. Těžce se samozřejmě likvidují. Expandovaný polystyren či rozložitelné plasty jsou největší částí.
2) označování výrobků za účelem informování konečného uživatele o přítomnosti plastů ve vybraném plastovém výrobku a vhodných postupech nakládání s vybraným plastovým výrobkem, který se stal odpadem.
3) zavedení systému rozšířené odpovědnosti výrobce pro určité druhy vybraných plastových výrobků a s nimi spojených povinností. Výrobci budou povinni prostřednictvím kolektivních systémů plnit určené povinnosti. Především k těm nejdůležitějším patří úhrada nákladů obcím za úklid tohoto druhu odpadu.
4) provádění zvláštní osvětové činnosti. Konečný uživatel musí být informován o dopadu nevhodných způsobů zbavování se odpadů z vybraných plastových výrobků.
Navrhovaný zákon tak prosazuje principy oběhového hospodářství, které před výrobky na jedno použití upřednostňuje opětovně použitelné výrobky a cílí na omezení množství vzniklých odpadů. Kontrolu budou vykonávat ČIŽP, Česká obchodní inspekce, Státní zemědělská a potravinářská inspekce a krajské hygienické stanice. Další opatření jsou upravena v dalším zákoně. Valná většina povinností, které z tohoto zákona vznikají, s sebou nenesou nároky na nové personální obsazení, na navyšování míst či posílení mzdových prostředků. Kontrolní orgány to zvládnou v rámci své činnosti.
Ještě bych možná dodala znova, že 3. července 2021 měla být zahájena už účinnost tohoto zákona. Teď účinnost tohoto zákona i dle pozměňovacího komplexního návrhu z PS je posunuta na první den druhého měsíce po přijetí legislativy a jejího schválení.
Tolik za mě, děkuji zatím za pozornost.