Východiska bezpečnostní politiky byla v tomto strategickém dokumentu mimo jiné definovány takto:
8. Klíčový význam z hlediska zajištění bezpečnosti ČR má politická a hospodářská stabilita EU.
Mimořádná otevřenost ekonomiky ČR ji vystavuje vlivům vnějšího prostředí, a to zejména
v souvislosti s přístupem na trhy a zajištěním energetických zdrojů. Vzhledem k hodnotám
a principům, které zastává, upřednostňuje ČR součinnost v rámci mezinárodních organizací
a uskupení států, které podporují mírové řešení konfliktů, kolektivní přístup k bezpečnosti
a obraně a vzájemně výhodnou hospodářskou spolupráci.
10. ČR dává přednost aktivnímu předcházení ozbrojeným konfliktům a preventivní diplomacii.
V případě vypuknutí krize či ozbrojeného konfliktu usiluje o řešení politickými a diplomatickými
prostředky. Pokud tyto selžou, může ČR – v souladu s ústavním pořádkem, zákony, principy
Charty OSN a v rámci spojeneckých závazků a solidarity – použít sílu k ochraně svých životních
a v případě nutnosti i strategických zájmů.
Strategickými zájmy definovanými v Bezpečnostní strategii ČR z roku 2015 byly:
Strategické zájmy. Naplňování strategických zájmů napomáhá ochraně životních zájmů.
Zároveň slouží k zajištění společenského rozvoje a prosperity ČR. K jejich prosazování jsou voleny
přístupy a prostředky přiměřené situaci.
Strategické zájmy ČR jsou zejména:
• bezpečnost a stabilita, především v euroatlantickém prostoru,
• prevence a zvládání místních a regionálních konfliktů a zmírňování jejich následků,
• zachování globální stabilizační role a zvýšení efektivnosti OSN,
• posilování soudržnosti a efektivnosti NATO a EU a zachování funkční a věrohodné
transatlantické vazby,
• naplňování strategického partnerství mezi NATO a EU, včetně posilování jejich spolupráce
při komplementárním rozvíjení obranných a bezpečnostních schopností,
• rozvíjení role OBSE v oblasti prevence ozbrojených konfliktů, demokratizace a posilování
vzájemné důvěry a bezpečnosti,
• funkční a transparentní režim kontroly konvenčního zbrojení v Evropě,
• podpora a rozvoj regionální spolupráce,
• podpora mezinárodní stability prostřednictvím spolupráce s partnerskými zeměmi,
• podpora demokracie, základních svobod a principů právního státu,
• zajištění vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatelstva,
• zajištění ekonomické bezpečnosti ČR a posilování konkurenceschopnosti ekonomiky,
• zajištění energetické, surovinové a potravinové bezpečnosti ČR a adekvátní úrovně
strategických rezerv,
• zajištění kybernetické bezpečnosti a obrany ČR,
• prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb ovlivňujících bezpečnost ČR a jejích spojenců.
Za bezpečnostní hrozby se mimo jiné považuje:
Přerušení dodávek strategických surovin nebo energie. V rychle se měnícím globálním
světě získávají otázky zajištění energetické a surovinové bezpečnosti stále větší význam. Soutěžení
o přístup ke zdrojům strategických, zejména energetických surovin, se stává nedílnou součástí
mezinárodních vztahů. Prioritou je vytvářet předpoklady pro nepřerušované diverzifikované
dodávky strategických surovin a v domácím prostředí pak předpoklady pro stabilní dodávky
elektrické energie a pro tvorbu strategických rezerv státu. Rostoucí důležitost má i oblast
potravinové bezpečnosti a zajištění přístupu ke zdrojům pitné vody.
Ze Strategie prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb uvádím:
76. V souvislosti s hrozbou přerušení dodávek strategických surovin nebo energie je prioritou
vlády vytvářet předpoklady pro diverzifikované dodávky strategických surovin a v domácím
prostředí pak předpoklady pro stabilní dodávky elektrické energie a pro tvorbu strategických
rezerv státu. Rostoucí význam má i oblast potravinové bezpečnosti a zajištění přístupu ke zdrojům
vody.
77. Za účelem zajištění energetické a surovinové bezpečnosti ČR:
• zajišťuje maximální možnou diverzifikaci zdrojových teritorií a přepravní infrastruktury
dovážených strategických surovin s důrazem na uchování tranzitního postavení ČR,
• přednostně a efektivně využívá domácích surovinových zdrojů, včetně vytváření prostoru
pro jejich vyhledávání a územní ochranu, s cílem nepřipustit nepříznivé vychýlení
domácího energetického mixu ve prospěch surovin, na jejichž dovozu je ČR závislá nebo
jejichž využívání je neekonomické a nekonkurenceschopné, a udržuje rezervy strategických
komodit, jejichž primárními zdroji ČR nedisponuje nebo disponuje v omezené míře, včetně
vytváření systému zásob čerstvého jaderného paliva drženého provozovatelem,
• zajišťuje ochranu energetické infrastruktury (ropovody, plynovody, rozvodné sítě
a jaderné elektrárny) a tuto infrastrukturu buduje s předvídavostí a dostatečným časovým
předstihem,
• v oblasti elektroenergetiky zajišťuje stabilitu jak z hlediska zdrojového, tak i přenosového
s důrazem na zajištění dostatečné a udržitelné domácí produkce s přebytkovým saldem,
dále soustřeďuje pozornost na vybudování ostrovních provozů, udržení dostatečné výše
regulačního výkonu a zkvalitňuje právní rámec pro zajištění bezpečnosti a kontinuity
provozu prvků energetické infrastruktury a také minimalizuje negativní faktory mající
vliv na českou přenosovou soustavu,
• v oblasti zásobování obyvatelstva teplem zaměřuje úsilí na zajištění dostatečné surovinové
základny, modernizaci stávajících provozů systému centrálního vytápění a zajišťuje
možnost krizového přechodu na alternativní druhy paliva u těchto provozů,
• nesnižuje vliv a kontrolu státu ve strategických společnostech působících v oblasti
energetiky a dále neposiluje v celém energetickém sektoru vliv těch subjektů, zemí, či
regionů, na nichž je ČR v energetické oblasti již nyní dominantně závislá,
Bezpečnostní strategie České republiky │ │19
• v oblasti energetické a surovinové bezpečnosti efektivně spolupracuje s energetickými
a těžebními společnostmi, ať soukromými či s majetkovým podílem státu,
• podporuje investice do vědy, výzkumu a rozvoje lidských zdrojů v energetickém sektoru.
Co říci závěrem. Odpovědnost za plnění Bezpečnostní strategie ČR nesou jednotlivé vlády, které pomocí jednotlivých ministerstev plní stanovené úkoly. K plnění těchto úkolů jsou zapotřebí finance a politická vůle. Pokud obojí není, pak není divu, že se nacházíme tam, kde se nacházíme.