Jistě se shodneme, že jedním z hlavních problémů je dopravní přetížení. První vlaštovka v posílení MHD linkou 8 je jednou z mála konkrétních investic a proto věřím, že se posílí veřejná doprava a že se bude i nadále prosazovat na úkor té individuální automobilové.
Je třeba prosadit napojení areálu nemocnice a Štěpnic na obchvat R50, protože tento areál skýtá možnost bytové výstavby a posílení sociálních služeb. Mimochodem je třeba i prosadit přemostění řeky Moravy o obchvat Jarošova. Tyto dvě strategické dopravní stavby město nutně potřebuje. A to bez ohledu na dokončení obchvatu R55.
S dopravou souvisí i nedostatek parkovacích míst, zejména na sídlištích a také nevhodný systém parkovného, který tento nedostatek parkovacích míst neřeší. Ve Štěpnicích a na Východě musí vzniknout moderní parkovací domy a musí se přestat se záborem zelených ploch. Právě doprava způsobuje obrovské znečištění ovzduší a životního prostředí. To je dalším velkým problémem, který je pomíjen. V rámci regenerace se sice lepší kvalita zeleně a modernizují se dětská hřiště, ale nevznikají nové parčíky, málo se dbá o vodní toky a ochranu vody. Včetně hospodaření s dešťovkou či nakládání s odpady. Město má kvalitní systém třídění odpadů, ale prozatím se neřeší dopady nové legislativy na odpadové hospodářství. Na nezájem důsledně řešit znečištění ovzduší ukazuje případ CTZ s polétavých prachem.
Ovšem z mého pohledu je základním problémem města jeho demografický vývoj a úbytek občanů. Právě studie upozorňují na obrovské problémy, které tento trend s sebou přináší. Z tohoto pohledu postrádám aktivní politiku města ve vztahu k bytové politice a nájemnímu bydlení. Město by mělo využít areál nemocnice k výstavbě cenově dostupných nájemních bytů, vytvořit nová místa v domovech pro seniory, doplnit scházející sociální služby či místa v MŠ, jeslích či dětských skupinách. Nelze zapomínat na dostupnost a kvalitu veřejných služeb a k posílení občanské vybavenosti. A to nejen na sídlištích, ale i v místních částech.
Je možno jít i cestou družstevního bydlení či využitím státních dotací na výstavbu sociálních bytů. Prozatím nic z toho není v plánu a obávám se, že pravicová politika „trh vyřeší vše“ se bude nadále prosazovat i pro bydlení. A to je obrovská chyba především v našem městě.
Platí, že vše souvisí se vším a že pro kvalitní bydlení je potřeba dopravní napojení, dostatek parkovacích míst, zeleně či dětských hřišť. Právě proto je potřeba koncepčně pojmout rozvoj města, schválit regulační plány, stanovit prioritní investiční akce a zejména konat. V minulém funkčním období propásla radniční koalice možnost udržitelného rozvoje města a v současné době to vypadá na další pokračování mrhání penězi daňových poplatníků. Čas plyne jako voda a základní problémy města se neřeší či se řeší pouze okrajově. A nikoliv s reálnými pozitivními dopady do kvality života občanů našeho města či zlepšením životního prostředí.