Ing. Antonín Seďa

  • SOCDEM
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,08. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

22.01.2016 15:08:37 - kaspik

Centralizování moci EU na úkor suverénních států

Dobrý den.
Když z původního EHS,vznikla EU,myslel jsem si že nastane lepší hospodářská spolupráce kvůli které EHS vlastně vzniklo.Nyní s odstupem času se s EU stává pouhá centralizovaná politická diktatura,která si defakto podmaňuje suverénní státy svými nařízeními a snaží se poslední dobou i o centralizování moci zákonodárné a i represivní.Na jednotlivých státech pak bude jen,,moc,,výkonná.V tomto případě zaniká její prvotní založení,jako hospodářský spolek a nastává takzvané hraní si na něco jako USA,ale v Evropském pojetí.Myslím si,že pokud chce EU existovat dále,musí se rázným způsobem přeorganizovat a ponechat větší pravomoci jednotlivých suverénních států,jinak brzo zanikne.Máte taky takový dojem z dnešní EU?Děkuji za odpověď a jsem s pozdravem.

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

23.01.2016 11:17:58 - Ing. Antonín Seďa
 Děkuji za dotaz, já to vidím podobně, nicméně mezi EU a USA existuje řada rozdílů. Takže naopka si myslím, že EU v polsední době kromě zákonodárných iniciativ a nařízeních EK, stále více používá moc výkonnou. A to mě vadí. Zejména z toho pohledu, že členové EK jsou jmenovaní a nejsou voleni. Tudíž nejsou politicky odpovědní . Druhým problémem je jistá forma korupce, kdy jak členové EK, tak členové Evropského parlamentu jsou velmi slušně placeni a podle odsloužených let získávají příspěvek na důchod. Já to považuji za chybu, protože pak tito europoslanci nekopou za národní zájmy. Jinak Lisabonská smlouva přece rozšířila hospodářskou spolupráci i na další věci. Dennně se hovoří o schengenském prostoru a volnému pohybu osob, ale je i společná zahraniční či bezpečnostní politika. Nicméně stále přetrvávají národní zájmy, a to zejména velkých členských zemí EU, jao je Německo, VB či Francie. Taktéž se mi nelíbí, že pravidla neplatí pro všechny, stačí se podívat na Řecko či zadlužení Itálie či Francie.
Rozdíl mezi EU a USA vidím ve dvou věcech. Tou první je skutečnost, že jednoltivé státy Unie, ale i města, mají více volnosti v určování daní a vůbec více svobodného rozhodování na těchto úrovních. Naopak centrální vláda řeší zejména bezpečnost a zahraniční politiku, a dále legislativu, která je platná v celé zemi. Jak americký Kongres, tak Senát, tak parlamenty jednotlivých států Unie, tak městské rady, jsou voleni občany. Sice tyto volby jsou poněkud odlišné, ale demokracie je velmi hluboko zakořeněna v americké společnosti. Měl jsem možnost jako zastupitel města před mnoha lety navštívit Iowu, kde jsem se s řízením seznámil. A to jak na úrovni tohoto státu, tak ve městě Marshaltown. Byla to zajímavá zkušenost, zejména z pohledu ekonomické konkurence, která se odehrává nejen mezi státy Unie, ale i samotnými městy. Proto je i politika v USA výrazně provázána s ekonomikou a podnikáním. Závěrem chci říci, že si EU zaslouží reformy, které budou spravedlivější vůči všem a které přinesou více konkurenceschoponosti celé Evropě.