Ing. Bohuslav Chalupa

velmi nespokojený občan
  • BPP
  • Komín
  • kontrolní výbor
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,11. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

06.08.2016 9:40:32 - Jaroslav II

Dobrý den, pane poslanče.

Zajímá mě jediná věc. Jak se Vy osobně, jako bývalý voják a poslanec působící ve sněmovních výborech zaměřených na obranu, srovnáváte s totálně destruktivním působením Vašeho stranického kolegy Stropnického, kterému se mimo jiné podařilo zcela ochromit akviziční systém resortu obrany a za něhož došlo mimo jiné k situaci, že od 1. 8. provozuje resort svůj informační systém logistiky bez licence a bez servisní podpory, případně už rok nedokáže vypovědět smlouvu firmě, která neplní smlouvu a díky níž jsou čeští vojáci bez neprůstřelných vest?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

10.08.2016 2:10:11 - Ing. Bohuslav Chalupa

Dobrý večer.

Objektivně vzato, pokud použiji Vaše slova o "totálně destruktivním vlivu" někoho na armádu, pak se to týká bohužel a především všech politických reprezentací, střídajících se u vlády počínaje prvními změnami realizovanými po roce 1990, nikoli ministra obrany pana M. Stropnického. Ostatně to není žádné překvapení, ex post zjišťuji, že i v řadě jiných oblastí došlo často "v zápalu boje" k destrukci řady rozumných, pragmaticky funkčních věcí, které nám dnes, s odstupem let, začínají čím dále více scházet - někde je to definitivně nezvratné, někde ještě přece jen lze udělat něco pro záchranu...ale času, vzhledem k tenčícímu se znalostnímu potenciálu a zkušenostem, moc nezbývá. 

Aniž bych chtěl jakkoli obhajovat řadu neomluvitelných pochybení vlády KSČ - tedy i to co dělo v ozbrojených silách před rokem 1990, nemohu stejně tak obhajovat ani "zásluhy" demokratických vlád o zajištění obranyschopnosti země (odpovídající vývoji bezpečnostních hrozeb) po roce 1990. 

V tomto smyslu se současná, rádoby objektivní kritika ministra M. Stropnického ze strany zástupců všech současných parlamentních stran, včetně "přeběhlíků" typu pana Kalouska k novým subjektům (k "devíti nulám") jeví jako pokrytecká až směšná. 

Hnutí ANO2011, respektive náš ministr převzal odpovědnost za resort obrany dne 29. 1. 2014 - tedy v době, kdy AČR byla prokazatelně pod hranicí základních schopností a jediné, co ji "drželo nad vodou" byly zahraniční mise. Máme polovinu roku 2016, stav armády se objektivně, podle řady ukazatelů viditelně zlepšuje, ostatně tomu odpovídá i zřejmé zlepšování vztahu a důvěry občanské veřejnosti k AČR. 

Jen na okraj - resort v tuto chvíli nedoprovází žádné korupční nebo personální skandály a ministr M. Stropnický  bude (pokud už není) nejdéle sloužícím ministrem obrany po roce 1990 ....evidentní kontrast s oproti celkem nedávné době, kdy problémy ministrů i resortu byly takřka denně na denním pořádku. 

Resort obrany evidentně prošel od roku 2014 i řadou změn vedoucích k větší efektivitě a transparentnosti hospodaření, zcela v souladu s naším volebním programem. 

Ano, samozřejmě - i z mého pohledu zdaleka ne vše je v takovém stavu, v jakém bych si to třeba já osobně představoval, včetně legislativních norem, personálního vybavení armády, včetně problémů doprovázejících akviziční proces. Nicméně je nutné vzít v úvahu stav ozbrojených sil jak už jsem se o něm již zmínil, fakt, že se "za pochodu" změnil Zákon o veřejných zakázkách, což si logicky vynutilo navazující provedení a provádění (procesy zdaleka nejsou u konce) organizačních změn, vnitřních pravidel, zavedení jiného systému řízení atd.

Mimo již uvedené - řada do jisté míry neviditelných změn proběhla i v práci Výboru pro obranu PSP ČR, respektive Podvýboru pro akvizice, jehož mám čest být předsedou.  Jaké?  Především to, že se věci popisují v jejich skutečné realitě,  že je prováděna permanentní kontrola všeho, co je spojeno se základní ambicí všech účastníků tohoto procesu, "natvrdo", tkzv. politická korektnost jde definitivně stranou už jen z toho pouhého faktu, že jsme si jako poslanci dostatečně vědomi spoluodpovědnosti za stav obrany země a bezpečnost našich lidí,  za zvyšování bojeschopnosti armády. To sebou přirozeně nese často velmi tvrdé a otevřené názorové střety mezi všemi účastníky podrobných a věcných diskusi - mezi poslanci, ministrem, náměstky, zástupci generálního štábu...podotýkám, že jednání podvýboru jsou neveřejná a proto o nich veřejnost nemá úplně relevantní informace.

Pokud jde o akviziční proces - nechci vyjmenovávat a popisovat celou složitou problematiku akvizičního procesu - je celkem přirozené, že k pochybení dochází. Podstatné je, že jsme schopni a ochotni se z nich poučit a neopakovat jednu chybu dvakrát. Typickým příkladem chybně řešené akvizice je např. modernizace GDS (generální datové sítě) - chyba se stala, byla pojmenována včetně odhalení příčiny a již se nebude opakovat, tečka.  V této chvíli je připravována definitivní veřejná soutěž s jinými, zpřesněnými zadávacími parametry. Pokud jde o informační systém logistiky, nemám v tuto chvíli potřebnou sumu informací k tomu, abych mohl na Vaši otázku zareagovat s čistým svědomím. V každém případě Vámi uvedené informace zařadím k projednání na nejbližší schůzi podvýboru.  

Pokud jde o nové neprůstřelné vesty - vzniklému problému se v podvýboru intenzivně a opakovaně věnujeme. V každém případě je skutečností je, bez ohledu na byrokracii, že je vojáci urgentně a nezbytně potřebují k plnění svých úkolů, k ochraně jejich zdraví a života. Vzniklý problém je řešen v několika rovinách tak, aby se obdobná situace nemohla opakovat. Je nejen právní otázkou, zda prostá výpověď "smlouvy" je oním řešením, které armádě balistickou ochranu co nejdříve zajistí. 

Dovolím si jednu poznámku na okraj - pokud stát proklamuje a skutečně má snahu maximálně angažovat domácí obranný průmysl proti jiným, také povoleným, způsobům zajištění obdobných dodávek a ten se místo racionálních aktivit a eventuální spolupráci, zaměřených na bezchybnou realizaci dodávky pro AČR soustředí daleko více na "žabomyší" konkurenční, prestižní, ješitný boj poznamenaný navíc i ne zcela férovými zákulisními  praktikami, pak se dá jen velmi stěží něco namítat proti tomu, aby se příště nakupovalo například přes NSPA. Tradiční český postup - než abych se postaral o to, abych měl měl kozu jako soused, raději se postarám o to, aby ta jeho chcípla....takhle to v této době nemůže, nesmí a nebude fungovat.

Tedy - s ohledem na velmi okrajový vhled do problematiky resortu a problematik typu "akvizic" odmítám vyjádřit souhlas s Vaší kritikou ministra M. Stropnického. Ne proto, že je to "stranický kolega", to s tím nemá co dělat, ale proto, že při hodnocení jeho práce je třeba vzít v úvahu nejen emoce a "spravedlivé rozohnění", ale především fakta a být v tomto směru maximálně objektivní a nestranný.

S pozdravem