Z nálezu Ústavního soudu vyplývá, že v roce 2007
svolal Oblastní sněm předseda Regionálního sdružení Praha, který k tomu
nemá ze stanov zmocnění. To je sice pravdou, avšak při zjevné
nečinnosti předsedy Oblastního sdružení (a zřejmě i celé oblastní rady)
nezbývá, než aby sněm svolal někdo jiný. Chápu, že předseda oblasti, ani
oblastní rada nechtěla sněm svolat, neboť se následně ukázalo, že byli
ze svých funkcí odvoláni a byla zvolena rada nová. Bohužel ve stanovách
nemáme pojistku proti postupu, kdy oprávněný nechce svolat příslušný
sněm. To, že se nakonec sněm ukázal jako legitimní, prokazuje fakt, že
klíč pro delegáty byl zvolen 1:1, tedy všichni registrovaní straníci
měli hlasovací právo. Co je už více demokratické, než když se sejde celá
členská základna a rozhoduje o svém vedení? Sněm byl podle mého
legitimní, avšak svolán nesprávnou osobou. U našich soudů se mnohdy
žongluje se slovíčky, přijali-li bychom princip, že sejde-li se celá
členská základna, tak její vůli nemůžeme respektovat, protože nebyla
svolána tím správným člověkem, pak mám dojem, že naše demokracie se
opravdu mění v soudcokracii. Paradoxně to však říká sám Ústavní soud,
když volá po otevřenosti: „Za "minimální standard" vnitrostranické
demokracie je proto nutné považovat nejen přijetí demokratických stanov
(§ 6 odst. 2 zákona o politických stranách) či demokratické ustanovení
orgánů strany (statutární, rozhodčí a revizní orgány), ale také
respektování principu otevřenosti (transparentnosti) umožňující vnitřní i
vnější (přístup k informacím ze strany veřejnosti) kontrolu činnosti
politické strany (např. v oblasti financování či členství); dále garance
svobodné a demokratické vnitrostranické soutěže (volba vedení a
statutárních orgánů, výběr kandidátů a tvorba kandidátních listin)
ovládané principy většinového rozhodování, ochrany menšin (opozice) a
rovnosti šancí; zajištění legitimity přijímaných rozhodnutí (vycházející
"ze spodu" z široké členské základny) a rovněž garance principů
týkajících se vnitřní organizační struktury (zabraňující nadměrné
oligarchizaci strany či zákaz "vůdcovského" principu vedení)“
Z čeho mě však opravdu mrazí, jsou následující citace z výše uvedeného Nálezu: „Ústavní
garance respektu základních principů a pravidel vnitrostranické
demokracie se nejen v ČR jeví nezbytnější zvláště v současné době, kdy
politické strany a obecně stranicko-politický systém prochází krizí,
projevující se zejména ztrátou důvěry společnosti v politické strany a
stranickou politiku jako takovou. Za jednu z hlavních příčin je možné
označit procesy "kartelizace" a nadměrné oligarchizace politických
stran, kdy dochází jednak k nežádoucímu propojení (kartelů) politických
stran se státem, jednak k neustálému prohlubování "klientelistických"
vazeb politických stran či jejich jednotlivých členů na různé soukromé
(zejména podnikatelské) subjekty, jimž politické strany podílející se
(prostřednictvím jimi nominovaných a zvolených zástupců) na výkonu
veřejné moci mohou sloužit pouze jako nástroj k prosazování svých
vlastních soukromých zájmů. Naznačené procesy tak mají za následek
postupný odklon politických stran od svých původních funkcí ve
společnosti, tj. prostředek k artikulaci a agregaci společenských zájmů,
mobilizaci a socializaci společnosti a případné participaci na správě
věcí veřejných. V konečném důsledku tak dochází nejen k narušení
svobodné soutěže jak uvnitř politických stran (netransparentní výběr
kandidátů, fenomén "mrtvých duší", tajné předvolební dohody), tak i
navenek (netransparentní financování politických stran, volební
podvody), ale rovněž k negativnímu ovlivnění politického systému,
zpochybnění jeho legitimity a fungování (korupce).“ Nevím odkud
čerpají ústavní soudci informace, ale zdá se mi, že spíše z denního
tisku, než z vlastního poznání. Co mě však nejvíce zaráží je volání
Ústavního soudu (ano toho soudu, který v minulosti často volal po tom,
že ctít se má především duch ústavy a zákonů, nikoli psaného textu a
zákrut paragrafů) po větší regulaci politických stran zákony, jak jinak
si totiž mám vykládat následující: „Ústavní soud v této souvislosti
považuje za nezbytné konstatovat, že v obou uvedených aspektech
ústavního požadavku respektu vnitrostranické demokracie je v ČR jeho
zákonná úprava zcela nedostačující a zdaleka neodpovídá jeho významu v
demokratickém právním státě….. Až za nežádoucí je pak možné označit
stav, kdy současná právní úprava, zejména zákon o politických stranách
zcela mlčí k výše naznačeným problematickým aspektům pojícím se s
členstvím v politických stranách a nijak negarantuje jednotlivci možnost
domáhat se ochrany před obecnými soudy proti svévolnému a
neodůvodněnému odmítnutí žádosti o členství či vyloučení z politické
strany (např. pro "nepohodlné" názory), ačkoliv fakticky zcela
nepochybně představují enormní zásah do základního práva občanů svobodně
se sdružovat v politických stranách. Argument o jeho nepotřebnosti,
neboť jednotlivci tím není upíráno právo založit si vlastní politickou
stranu, nemá z ústavně-právního hlediska přílišnou relevanci.“
19.01.2012 9:00:00
Ústavní soud zasahuje i do fungování politické strany
Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Jiřího Nykodýma a soudců Františka Duchoně a Elišky Wagnerové o zrušení Oblastního sněmu ODS z května 2007.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout