17.10.2018 17:03:00
Politici vlády, předchozí ani současné, de facto nevědí, o čem mluví
Projev na 18. schůzi Senátu 17. října 2018 k víceletému finančnímu rámci EU na období 2021 - 2027
Tak ještě jednou dobré skoro poledne. Já se teď budu vyjadřovat trošku
ne jako zpravodaj, ale spíš jako praktik z nějakého území. Budu mluvit
taky o severozápadě. Je třeba, aby vláda se podívala na výsledky
dlouhodobé, kde jdou finanční prostředky, to znamená Moravskoslezský
kraj, severozápad. V severozápadě Karlovarský kraj a Ústecký. Už o tom
mluvil předřečník. HDP v Moravskoslezském kraji se lehce zvedá.
Doopravdy to vypadá na to, že tam se kohezní politice daří, že přece
jenom se zvedají ze dna. Ústecký kraj je na místě, ten se nezvedá nikam,
ale i to je dobrá zpráva. Ale podívejte se na Karlovarský kraj. HDP
klesá, klesá, klesá. A bude klesat dál. Bodejť by to neklesalo. Tady se
mluvilo o absorpční kapacitě. Víte, ona tam ta absorpční kapacita je.
Ona teď paní ministryně bohužel poslouchá mého předřečníka, tak já ještě
chvilku počkám, určitě k tématu. Já vím, že to bude k tématu. Ale já
bych ji chtěl požádat, aby se podívala na jednotlivé operační programy v
rámci ČR, aby se podívala na to, jak se čerpá, zjistí, že to jsou
tristní čísla, ale ať se taky podívá, kde se čerpá nejvíc a nejlíp.
Paradoxně je to ten nejhorší region, ten severozápad, v rámci programu
česko-saského, přeshraničního, kdy zjistíte, že ta absorpční kapacita
těch možností, které tam byly, finanční, tak se zhruba po půlce tohoto
plánovacího období vyčerpala. A peníze tam nejsou. Byly by možnosti dál
čerpat, ale skončili jsme na dně. Proč k tomu došlo? Protože v období
2007 - 2013, kdy to období fungovalo na tom principu nějakých finančních
prostředků. Co udělala česká vláda nebo možná ta předchozí samozřejmě?
Nebojovala za to, aby zůstaly stejné prostředky. Oni naopak jednu
třetinu pokrátili. To znamená, my pro období teď, 14 – 20, máme o
třetinu méně prostředků, než jsme měli. A pokud mám informace, tak se
nic v tomto měnit nemá. A opět máme mít o tu třetinu méně, než jsme měli
v tom období 2007 – 2013. Tady je asi nějaká disproporce, něco tady
nehraje. Přitom ten region by chtěl čerpat. Já vždycky mluvím o těch
Sudetech. Všichni prezidenti, mimo toho posledního, ale vezmu ty dva
předtím, vždycky jako zaklínadlo nám říkali v tom pohraničí, jak nám
budou pomáhat, teď nemyslím pohraničí jenom to, co je na těch hranicích,
samozřejmě, je to třeba podkrušnohorský zlom atd. Kde ta pomoc byla?
Nikdy žádná nebyla. Teď když je možnost, tak jsme vlastně dostali o
třetinu méně, pokud se nepodaří navýšit ty prostředky, a to radikálně,
tak ten propad HDP na občana v Karlovarském kraji bude ještě větší, v
Ústeckém to bude možná zase vyrovnané. Ale bude vidět, že tam tomu
nepomáháme. A ty prostředky, jak se k těm dotacím vůbec dostat? Já si
pamatuji období Phare CBC, kdy v tomto období fungovaly tzv. limitky.
Vláda vybrala banku na základě výběrového řízení, tam jsme chodili s
fakturami, oni propláceli. Dneska, když malá obec, střední město, velké
město si s tím pomůže, ale ta menší ne, tak musí mít u banky zastaven
nemalý majetek, jsou obce, které žádný majetek nemají, takže jsou už
dopředu diskvalifikováni, aby si mohli získat peníze na předfinancování
těch peněz na ty dotace. Já mluvím z praxe, prosím vás. Já jsem bohužel
ten politik, nebo bohu dík, který píše ty projekty, který je doprovází,
který bojuje s ministerstvem financí, s auditním orgánem, který tam má
přijít teď za chvíli zase znova, už jsem je tam měl letos dvakrát, a
dokonce bojuji tak, že v tom minulém plánovacím období 2007 – 2013 mi
našli 350 tisíc, z 13milionového rozpočtu je to krásné, neuznatelných
nákladů, nikoli rozkradených, prosím vás, neuznatelných nákladů. Pak ale
poté přišel finanční úřad, finanční úřad dalších půl roku zkoumal, jak
dalece to bylo oprávněné, že nám neuznali cca těch 350 tisíc. Světe, div
se, stejní zaměstnanci stejného ministerstva najednou nám dvě položky
uznali. Protože byly fakt nesmyslné. Pan Zoltán tamhle někde z Ostravy,
který si nebyl schopen a odmítl spočítat si osvětlení ve štole, takové
experty tam posílá ministerstvo financí. Já vím, já jsem velký kritik,
jsem velký kritik vlády současné, ale byl jsem i té minulé. I ministra
Kalouska. Byť mnozí mě s ním nějak spojovali, byť to nebyla pravda.
Politici vlády, předchozí ani současné, de facto nevědí, o čem mluví.
Protože oni si to v praxi nevyzkoušeli, oni to nevědí. Oni jsou pouze
těmi, kteří o tom rozhodují, ale v žádném případě nevědí, o čem to je. A
to vám garantuji, já bych byl rád, kdyby třeba paní ministryně, já ji
pozvu k nám na radnici, aby tam se mnou měsíc, ne každý den, protože já
to také nestíhám každý den, doprovázela projekty, které teď děláme. Jsou
na úrovni zhruba nějakých 60, 70 milionů, aby je doprovázela. Aby
viděla, jakým způsobem politici na komunální úrovni stojí jednou nohou v
kriminále. Jaké obavy mají pracovníci, kteří administrují ty projekty, s
těmi, kteří jsou nad nimi, auditní orgán Ministerstva financí, kdy
přijde kontrolor z auditního orgánu ministerstva financí, relativně
mladý člověk, nevím, jakou má praxi, ale má určitě vzdělání. Když přijde
a chce vidět, kam jsme dali ten velký lomový kámen 40, 60 cm průměr.
Tak ho tam zatáhneme, on vytáhne svinovací metr a ty kameny přeměřuje.
To jsou ti odborníci. A teď najednou zjistí, že některé kameny jsou pod
40 cm a některé nad 60 cm. Proboha, tohohle člověka, který má možná
ekonomku a bude zdatný ekonom, ale v životě ten kámen neviděl, v životě
nebyl v žádném dole a neviděl žádný odstřel, tak mu nedochází, že se
tenhle kámen, který se musí utopit v bažinách, aby se konečně mohlo
podloží stabilizovat, se bere z odstřelu.
Takovéhle odborníky nám tam posíláte. To jsou ti odborníci, z kterých
moji spolupracovníci nespí. Takže já se proti tomu musím důrazně
ohradit. A myslím si, že my tam nejsme od toho, že bychom měli krást.
Byť se to takhle velmi často prodává. My nechceme nic ukrást, my jenom
chceme, aby se v těch našich oblastech dalo žít. A bohužel také to byl
stát v minulosti, který rozhodl o vysídlení Němců, pak nám tam poslal
náplavu z celé bývalé Československé republiky, i moje babička přišla
jako náplava tamhle v Čadci, a teď to tam takhle máme bez historie, bez
tradice. Snažíme se s tím vypořádat, co nejlépe umíme, a pak přijde
kontrolor s metrem. To je šílenost.
Já bych chtěl požádat paní ministryni, aby se zamysleli doopravdy nad
administrativou, nad tou byrokracií. Všichni toho máme plná ústa, ale
nikdo pro to v praxi nic neuděláme. Naopak chceme více peněz na
administrativu a na byrokracii. Takže já chci požádat, aby současná
vláda, Ministerstvo financí, Ministerstvo pro místní rozvoj našlo
instrument, opět limitky, které by mohly fungovat v budoucích operačních
programech. Nebo aby umožnilo předfinancování projektů formou ČNB, tak
jako je to třeba v Sasku, kde je Sächsische Aufbaubank, což je de facto
saská Národní banka. A abychom konečně konali. A aby tam, kde se čerpá,
tak ty prostředky na budoucí období byly navýšeny, a ne zakonzervovány
nebo možná i někdy poníženy.
Už pro ty žadatele to nebude jednoduché. My jsme teď měli v mnoha
programech spoluúčast 90 %. Teď budeme mít spoluúčast 75 %. Už to bude
obrovské břímě zase pro žadatele. Ti malí si na to nesáhnou. Ti velcí,
ti si na to sáhnou. Pokud mám dobré informace, pan kolega Kubera má v
Teplicích, byť letos hodně investovali tři čtvrtě miliardy, ale má další
tři čtvrtě miliardy na další období. Tam se dá pracovat se subvencemi, v
těch malých obcích nikoliv.
A jinak, protože už jsem to tady četl, tak nebudu číst už předem
avizovaný pozměňovací návrh, můj pozměňovací návrh v těch bodech, v
kterých jsme se my v našem usnesení v našem výboru VUZP usnesli. Takže
to už nebudu číst.
Děkuji za pozornost.