Dosud byla Berounka vymezena jako dopravně významná cesta, na které by podle zákona o vnitrozemské plavbě musel investor, kterými jsou zejména Ministerstvo dopravy a Ředitelství vodních cest, vyvíjet aktivity pro splavnění vodního toku. To by si vzhledem k hydrologickému stavu řeky vyžadovalo výstavbu rozsáhlých vodních děl. Konkrétně hrozilo vyhloubení dna po délce 40 kilometrů, výstavba dvou nových jezů a deseti plavebních komor.
S těmito záměry nesouhlasily obce Středočeského kraje a ani Praha. Důvodem skepse vůči celému projektu byly obavy z nevratného zásahu do přírodního charakteru celé oblasti a vzhledem k miliardovým investičním nákladům i pesimistické odhady ohledně výnosnosti celého projektu. "Vypuštěním Berounky ze seznamu využitelných dopravně významných vodních cest se navíc ušetří peníze Ministerstva dopravy a Ředitelství vodních cest. Ty se budou moci přesunout na realizaci strategicky významnějších dopravních cest," dodala autorka návrhu.