Poslední důvod má sám o sobě také několik známých příčin a když už se podaří nějaký problém umenšit, např. výkupy pozemků, objeví se jiný, např. posouzení vlivu staveb na životní prostředí (EIA). Takže výstavba nových, důležitých a potřebných dálnic a silnic drhne už v přípravné fázi.
Před dvěma lety vznikla myšlenka část takto neproinvestovaných peněz převést na podporu rekonstrukcí a oprav krajských silnic. Myšlenka se rychle ujala a vloni stát takto „poslal“ krajům vč. Prahy cca 4,2 mld. Kč. Po mnoha jednáních a přesvědčování totéž stát zopakoval i letošní rok a poukázal cca 3 mld. Kč.
Je evidentní, že je více než dobré v této podpoře pokračovat. Proto jsem zahájil od počátku příprav státního rozpočtu na příští rok, letos na jaře, jednání s ministrem dopravy, s oběma vicepremiéry a později i s premiérem s cílem podpořit vedle oprav dálnic a silnic I.tř. také rekonstrukce a opravy krajských silnic, aby už letos byla známá částka pro jednotlivé kraje. Napsal jsem i doprovodné vládní usnesení ke státnímu rozpočtu. Proč?
Ukázalo se totiž, že souběžné opravy státních a krajských komunikací provází ne vždy uspokojivá koordinace. Někdy nejsou dodrženy ani termíny dokončení oprav. Kolony a dopravní zdržení, v kombinaci s dopravními nehodami, jsou proto častá a všude. Opakovaně jsem u nás na jižní Moravě svolával „koordinační jednání“ všech „státních“ investorů v dopravě, krajského úřadu, Policie ČR, Správy a údržby silnic, koordinátora veřejné dopravy a Dopravního podniku města Brna. Účastnil jsem se koordinačních porad organizovaných krajským úřadem. Přes dílčí zlepšení to ale výrazný pozitivní efekt nemělo.
Proto usiluji o to, aby stát už letos řekl, jestli a kolik bude spolufinancovat opravy krajských silnic, aby se kraje mohly přes zimu připravit, opravy vysoutěžit a zkoordinovat je se státem. Na na jaře by se začalo s opravami na dvě etapy: „jarní“ opravy, zahájené např. od 1.4. by skončily např. v polovině prázdnin a „podzimní“ opravy, které by trvaly od poloviny prázdnin do poloviny listopadu. Tím lépe rozložíme reálné kapacity stavebních firem, opravy proběhnou intenzivněji a rychleji, kolony budou kratší dobu, doufám i menší, řidiči budou spokojenější a i firmy si vydělají.
Přejme opravám silnic v příštím roce zdar.
Psáno pro blog.idnes.cz