Za tento přebytkový rozpočet může zejména ekonomická strategie někdejšího ministra financí Miroslava Kalouska, který už dvakrát získal cenu pro nejlepšího ministra financí roku z oblasti rozvíjejících se evropských ekonomik.
Už od počátku strategie jsem hájil pozici, že se daňové příjmy naplní, oproti názoru vládnoucí ČSSD a KSČM. Ty ale už před polovinou roku přestaly Miroslava Kalouska a jeho úpravu daní pro rok 2013 kritizovat, neboť těsně před pádem vlády se začaly příjmy skutečně projevovat velmi kladně. Přebytek v krajské „pokladnici“ začínal být citelný, stejně jako přebytek celého státního rozpočtu.
I když nová Zemanova vláda bez důvěry utrácela, co mohla, přesto je schodek nižší než byl plánovaný. V roce 2013 skončil státní rozpočet předběžně schodkem hospodaření 80,9 mld. Kč, což je výsledek o 20,1 mld. Kč příznivější než v roce 2012 a zároveň o 19,1 mld. lepší než rozpočtovaný.
Na začátku roku 2013 byly velké obavy, často spíše politické proklamace, že úpravu daní Miroslav Kalousek nastavil špatně. Často bylo zmiňováno, že kraje nedostanou potřebné peníze, že nebudou schopné potřebné finance vybrat. Nicméně došlo k situaci, že daně byly vybrány, tak jak bylo naplánováno. Tento prospěšný výběr byl patrný zejména u DPH. Původní rozpočet počítal s 1 706 800 Kč, zatímco ve skutečnosti bylo vybráno 1 778 120 Kč. Jedná se o čtyřprocentní nárůst. Zřejmě veškerá opatření navržená a prosazená na straně výběru daní Miroslavem Kalouskem zabrala a díky tomu kraje dostaly více peněz, než se původně očekávalo.
Jak se říká: Kdo umí, ten umí. Že by to po této stránce Kalousek nedělal tak špatně, jak si mnozí myslí? Jde o fakta nebo o politiku? Každý inteligentní člověk si udělá názor svůj.