Ing. Jiří Dolejš

  • KSČM
Ústecký kraj Karlovarský kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Jihočeský kraj Vysočina Pardubický kraj Jihomoravský kraj Zlínský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Praha
Geomapa
Česká republika
0,27
muži 63%
ženy 36%
18+ 10%
26+ 27%
38+ 18%
50+ 43%

Průměrná známka je 0,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

26.05.2010 18:51:00

Český ráj klientelismu je dílem pravice

Český ráj klientelismu je dílem pravice

Média straší řeckým zadlužováním a klientelismem českých politických dinosaurů.

V letošní předvolební kampani byla k záchraně politických pozic pravice využita mobilizace jiného druhu než v minulosti.

Média nastolila strašení neodpovědným »řeckým« zadlužováním a téma klientelismu českých politických »dinosaurů«. Volič ohrožený ve svých sociálních a ekonomických jistotách se měl děsit »bankrotářské levice«. Jako lék na deziluzi z ODS byl nabídnut jako mravní maják údajně nezkorumpovatelný aristokrat v čele TOP 09 a tvář z investigativních pořadů televize v čele Věcí veřejných. Cílem bylo, aby v konečném součtu pravice přece jen zastavila posun politického spektra doleva.
 
Takový výsledek by byl zjevně v rozporu s hlubšími životními zkušenostmi většiny populace. Statistické chování veřejnosti však někdy ovlivňují i velmi povrchní a iracionální skutečnosti. Především může působit akutní stav veřejného znepokojení z palčivých témat cíleně nastolených médii a vedoucí až k pocitu ohrožení, a to daleko vyššímu, než by odpovídalo skutečnému nebezpečí. Tento stav nazvali již koncem šedesátých let sociologové Stanley Cohen a Jock Young morální panika (srv. Folk Devils and Moral Panics, 1972).
 
Podnět, který takovou paniku vyvolá, může sledovat nějaký politický účel, např. vyvolat odpor namířený proti domnělému »veřejnému zlu« a legitimizující různá tvrdá opatření, která by jinak mohla narazit na odmítání; v takové atmosféře uvěřit, že nositelem populismu je jen levice a akceptovat další agresivní demontáž sociálních jistot. Něco jako zemanovská taktika spálené země s opačným znaménkem.
 
Hlas rozumu však nemusí být hlasem volajícím v poušti. Čtenářům Haló novin jsem již vysvětloval, že je možné skloubit politiku oddlužování s upevňováním sociálních jistot, že nejsme bankrotáři, ale že víme, kde na naše sliby brát.
 
Podobně konkrétní podobu má i naše protikorupční politika. Místo prázdných slovních exhibic nabízíme politickou vůli a konkrétní opatření, která se nemusí mnohým líbit, ale která budou fungovat.
 
Omezit korupční potenciál znamená zkvalitnit kontrolu a omezit plýtvání veřejnými zdroji. Podle odhadů ministerstva pro místní rozvoj se vydá na veřejné zakázky ročně asi 630 mld. Kč (vypisují je ministerstva, státní podniky, ale také kraje, města a obce). Trh s veřejnými zakázkami tedy v ČR tvoří více než 18 procent HDP. Jen Magistrát hlavního města Prahy vyplatil v roce 2009 na veřejných zakázkách přes šest mld. Kč. Další tendry vypisují městské části a obecní příspěvkové organizace (např. Technická správa komunikací HMP platila loni zakázky za dvě mld. Kč). Zakázky jsou obecně předražené odhadem o 15 až 20 procent, ušetřit tedy alespoň pět procent (celostátně 30 mld. Kč) by neměl být zásadní problém.
 
KSČM před parlamentními volbami připomíná zejména institut majetkového přiznání a postih nakupování politických přeběhlíků. ČSSD se soustřeďuje především na práci policie při postihu korupce a zrušení listinných akcií na jméno. Snížit prakticky nehospodárnost při veřejných zakázkách ovšem vyžaduje další kroky, které budou důležité i před komunálními volbami na podzim. Např. postih úředníků, pokud je tendr předem připravován na tělo konkrétní firmě. Střet zájmů by se měl týkat nejen politiků, ale i úředníků ovlivňujících výběrová řízení a připravujících zadávací dokumentaci.
 
Média většinou věnují pozornost jen vybraným velkým kauzám. Pozornost je ale třeba věnovat i tzv. podlimitním zakázkám, kterých loni bylo vyplaceno za 288 mld. Kč. I velké zakázky bývají často po dohodě se spřátelenou firmou rozděleny na menší kvůli menší kontrole. Informace o veřejných zakázkách jsou důležité, ale potřebné jsou také reálné termíny na zpracování nabídek a cenové audity na jejich cenovou složku. Dalším tématem je nepřiměřená ochrana obchodního tajemství v kontraktech za veřejné peníze, která znesnadňuje občanskou a politickou kontrolu. Tolik několik praktických protikorupčních opatření.
 
Rozum velí volit odpovědného hospodáře. Toho poznáme podle skutků a ne podle prázdných hesel. Naše privatizační pravice už řadu let ukázala, co dovede. Český ráj klientelismu je její dílo. Neděsme se tedy řečí o bankrotářích a dejme svým hlasem ve volbách možnost levici, aby se s touto džunglí vypořádala. Je nejvyšší čas.
 
Jiří Dolejš, poslanec a kandidát KSČM pro volby do PS PČR v Praze
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama