Ing. Jiří Dolejš

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

01.10.2015 8:25:20

Dopady skandálu VW na ekonomický vývoj

Dopady skandálu VW na ekonomický vývoj

V pátek 18. září se rozhořel skandál globálního významu, tzv. "dieselgate" v automobilce Volkswagen. Jaký bude konečný účet za tuto aféru ?

Obří německý koncern Volkswagen (VW), který je jedničkou ve výrobě dieselových automobilů (57% z ročního prodeje 10 milionů vozů),  podváděl při měření emisí prodávaných vozů.  A nyní vše prasklo. Ve vedení firmy pochopitelně nyní padají hlavy. Nejde přitom zdaleka jen o podvod na zákaznících, jejichž naftové motory musí nyní do servisů.

       Samotná žaloba na VW může skončit pokutou až 18 miliard dolarů (to přesahuje roční čistý zisk firmy s vlastním kapitálem kolem 90 miliard eur).  To samozřejmě koncern rozměrů VW ještě ustojí. Náhrady škod u milionů aut (šlo nejen o osobní ale i nákladní vozy)  mohou dosáhnout až 40 miliard eur. A perspektivně je nejdůležitější  jak obrovská reputační ztráta firmy ovlivní její odbyt na světových trzích. A o pověst značky „Made in Germany“ vůbec. Např. Švýcarsko zakázalo dočasně prodej všech značek koncernu VW (tedy i Škodovek), Španělsko chce od Seatu (španělská pobočka VW) vrátit dotace

       Aféra zatřásla samozřejmě i hodnotou firmy na trzích. Cena akcií ještě v červnu dosahovala 250 eur za kus. 10 dní po skandálu  se již prodávaly 107 eur za kus, tudíž  tržní hodnota firmy klesla od června  o víc jak polovinu.  Akcionáři (je mezi nimi i spolkový stát Niedersachsen či katarský státní fond)  tak ztrácí na hodnotě svých podílů, ale zjevně přijdou i o dividendy. Důležité jsou ale dopady na německou ekonomiku, která je výrazně opřená o výsledky svého automobilového průmyslu (zaměstnává i s dodavateli přes milion lidí). Atady mlže skandál VW zcela zničit současnou německou konjunkturu.

     Problémy německého koncernu dopadají i na jeho mladoboleslavskou pobočku Škoda Auro, která vyrábí 60% automobilů v ČR. U nás je znám problém tzv. automobilové monokultury, rekordních 7% tvorby HDP je závislé na automobilkách. Na hlavu je ČR druhým největším vývozcem osobních vozů na světě. Automobilky se podílejí na tržbách našeho průmyslu 21% a zaměstnávají na 160 tisíc pracovních sil.  S dodavateli  je to ještě mnohem více. A třetina našich automobilů se vyváží zase do Německa.   

       „Dieselgate“ se týká až 11 milionu aut po celém světě, ale také asi 1 milionu škodovek. U nás nejsou akcie mladoboleslavské automobily obchodovány, ani mohutné žaloby nejsou  v ČR pravděpodobné. Ale problém s odbytem nás už bolet může. A nemusí jít jen o dodávky na americké trhy.  Rozhodne situace v centrále v německém Wolfsburgu, která musí příští týden úřadům předloží plán řešení této krize. Problémy německé ekonomiky a VW ale nutně dopadnou i na ekonomiku ČR.  

     Za těchto okolností je optimismus naší vlády při sestavování rozpočtu na příští rok nemístný a podceňující rizika.  Pro svou závislost na automobilovém průmyslu zbankrotovalo v nedávné krizi celé americké město Detroit. I když tento dramatický osud nám nehrozí, dopady skandálu VW mohou být i u nás bolestivé. Někteří analytici hovoří o dopadu na český HDP v rozsahu ztráty 1- 1,5 procentního bodu na růstu hrubého domácího produktu. Zatím je těžké tyto dopady kvantifikovat seriozně, pozornost si ale nepochybně zaslouží.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama