Ing. Jiří Dolejš

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

21.02.2014 13:27:41

Ke kritice ekonomické politiky nové vlády

Ke kritice ekonomické politiky nové vlády

Nová vláda nemá jasnou společnou představu o ekonomické poliitice. Bezkoncepční tanečky nad nejasnými miilardami a tápání ministra financí v záběhu dávají tušit jaká bude tlačenice na rozpočt v příštím roce.

        Hlasování o důvěře vládě proběhlo podle očekávání. Pohodlná většina vlády Bohuslava Sobotky byla potvrzena.  Jestliže pravicová opozice obviňovala  vládu s posunu do leva, KSČM  upozornila, že vládní sliby nemusí být naplněny a že vlastně žádnou skutečnou změnu nepřinesou.  

      Koaliční kompromis představuje spíš dílčí korekce práce předchozích vlád než že by obsahoval ucelenou vizi změny. Vláda si ani nezaslouží 100 dnů  hájení, věcná kritika musí začít okamžitě. A jejím jádrem je ekonomická politika.  když ta selže těžko bude možné realizovat ostatní části vládního programu.

      Klíčovou prioritou vlády je  nastartování  udržitelného růstu po letech poklesu. Bohužel  dosažení robustních temp nad  4% HDP je spíše zbožné přání. Chybí pro to dostatečné nástroje  Zdroje v Státním fondu dopravní infrastruktury mají být jen stabilizovány, chybí podpora stavebnictví prostřednictvím Státního fondu rozvoje bydlení. Sliby o lepším čerpání eurofondů jsou zatím jen na papíře. Stažení peněz ze státních forem je sporná metoda, kterou zřejmě nemají ani ve vládě prodiskutovanou.

       Utichla sice  hysterie o  řecké cestě k státnímu bankrotu, ale to na jaké úrovni chce vláda dlouhodobě zafixovat svůj dluh ( blíží se k 50% HDP) se nic nedovíme. jaké podmínky chce vláda splnit, pokud jde o přípravu na přijetí eura ? Maastrichtská kriteria plníme, ale neméně důležitá je reálná konvergence ekonomické úrovně ČR či pozice vlády k k institucionálním krokům EU na stabilizaci eura jako je fiskální kompakt či  bankovní unie.

       Vládní program  přitom zahrnuje nemalé nároky. O nedostatečnosti objemů na veřejnou infrastrukturu píši výše. Slib dále neškrtat platy ve veřejné sféře je taky opatrný. Pokud jde o valorizaci penzí, tak chybí kompenzace za předchozí roky, Kraje očekávají pomoc při financování sociálních služeb a regionální dopravy. Nepočká ani mimořádná pomoc do strukturálně zasažených regionů s vysokou nezaměstnaností. Jsou tu i platby za státní pojištěnce,  platby církvím, Neznáme osud státní podpory .penzijního připojištění v rámci ukončení penzijní reformy atp. 

        Tlaku na výdaje neodpovídá péče o příjmovou stranu státního rozpočtu. Jen se dovídáme o nezvyšování DPH (snížení sazby nejen na knihy, dětské pleny a dětskou výživu se ani do programu nedostalo). Vytratily se úvahy o  zavedení sektorové daně pro regulovaná odvětví, neprošla daňová progrese u příjmů fyzických osob, ani daně z finančních transakcí, daň z nemovitosti u majetků nad určitou hranici. Z plošného majetkového přiznání zbylo jenom přiznání pro vybrané veřejné osoby.  

        Resort financí se pouze chystá na více technokratické řízení, ovšem koncepčně v intencích dosavadního vývoje. I proto jsem přesvědčen že galantní státotvornost ve vztahu k této vládě není na místě. Vláda musí být hned od počátku zostra vedena k odpovědnosti,.pokud vymění naděje za iluze.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama