Politicky zařadit tento návrh je ovšem složité. Připravovat ho totiž začala na jaře t.r. ještě vláda Petra Nečase a ministr financí Kalousek. Po pádu této vlády jej už dokončila a vlastně jen dílčím způsobem upravila vláda Jiřího Rusnoka v demisi a ministr financí Jan Fischer. Rodící se nová vláda už na tento rozpočet bude mít také jen minimální vliv, protože do doby jeho projednání nejspíš ani nevznikne.
Připomenu že příchod úřednické vlády byl spíše nástrojem odchodu Miroslava Kalouska z ministerstva financí než příslibem skutečných změn. ´Ministr financí v demisi při svém nástupu do funkce chtěl zarámovat svou rozpočtovou politiku do ambiciózních vizí o obnově hospodářského růstu. Nakonec ale vznikl spíše udržovací návrh, který Fischer sám označil za technický, jeho předchůdce Kalousek za nerealistický.
Přesto bude páteční projednávání návrhu rozpočtu předmětem politických tahanic. Zejména poslanec Kalousek zvedl prapor, aby všem ukázal že jakýkoliv zásah do jeho díla je pouze k horšímu. Argumentem bývalých vládních stran TOP09 a ODS bude tempo snižování deficitu,, který v roce 2011 dosáhl rekordních 163 miliard Kč. Loni ještě plánoval Kalousek na rok 2014 v rámci fiskálního výhledu deficit 85 mld Kč a na jaře kvůli přetrvávající recesi zvýšil návrh deficitu na 105 mld Kč. nyní znovu přichází oživení apočátkem prosince dosáhlo saldo letošního rozpočtu 83 mld Kč.
S ohledem na menší intenzitu škrtů a oživení ekonomiky navrhl současný ministr Fischer deficit 112 mld Kč. . To by znamenalo že je navrženo zvýšení salda o cca 25 miliard. Mnozí domácí i zahraniční experti upozorňovali, že dávkování restrikce rozpočtových výdajů byly v ČR přílišné Recese ekonomiky ČR kvůli tomu byla také o celý procentní bod hlubší než v okolních zemích. Nový Fischerův návrh rozpočtu ovšem neznamená nějakou výraznější rozpočtovou injekci, spíš omezuje dosavadní plány na intenzitu škrtů...
Poslanec Kalousek přesto navrhuje, aby i tento opatrný návrh byl v pátek 6.12, vrácen zpět vládě k přepracování. Chce aby se konzervativně pokrátily příjmy a deficit vrátil k jím navrhovaným hodnotám (tedy 105 mld Kč). Znamenalo by to nejen seškrtat výdaje, ale znamenalo by to minimálně měsíční zpoždění a tím i rozpočtové provizorium. Také se mi nelíbí předložený návrh, i když jiných důvodů než poslanci Kalouskovi. Není dostatečně prorůstový, nereaguje na aktuální problémy, nevěnuje se (a z časových důvodů ani nemůže) opatřením i na příjmové straně. Tvrdit že v současných mimořádných povolebních poměrech, lze v řádu týdnů vytvořit něco zásadně jiného, je nesmysl. Maximálně lze uvažovat o dílčích úpravách po té, co projde schválení základních čísel v tzv. prvním čtení návrhu zákona.
Proti rozpočtu lze samozřejmě argumentovat i pochybnostmi o kvalitě předpovědí ekonomického vývoje ČR – MF ČR předpokládá růst 1,3% HDP: V posledních letech tyto prognózy ale příliš nevycházely ´- v roce 2012 činil rozdíl mezi prognózou růstu HDP a realitou 3,7 p.b, v roce 2013 to bude zřejmě rozdíl kolem l p.b. Navíc se dál mění podmínky .ČNB po své listopadové měnové intervenci zvýšila odhad růstu HDP v příštím roce na 2,1%. Nakoupila kvůli tomu eura za cca 200 mld Kč ale s podporou exportu otevřela import inflace prostřednictvím zahraničně obchodního kanálu. Skutečně bude měnováí podpora exportu tak účinná a nebo se projeví nedosatek investic i poptávky ? Rozpětí prognostických scénářů však není hlavním rizikem návrhu.
Hlavní problémem je nedostatek času ke skutečným změnám a dopady případného rozpočtového provizoria. Termín mimořádných voleb způsobil, že projednávání tohoto zákona, obvykle trvající tři měsíce, bylo navrženo zkrátit na dva týdny. S ohledem na nestandardně zkrácený harmonogram schvalování rozpočtu je prakticky vyloučené ovlivnit koncepční základ této klíčové normy. Ve své nové opoziční roli poslanec Kalousek napadl i zkrácený harmonogram který má umožnit projednat rozpočet do vánoc. Ale vyhnout se rozpočtovému provizoriu a připravit skutečně promyšlenou novelu zákona o rozpočtu na jaře 2014 by způsobilo menší škody
Publikováno na www.denikreferendum.cz