Ing. Jiří Paroubek

Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,46. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

04.05.2018 17:21:00

Favorité, černí koně a debakly voleb v Praze

Favorité, černí koně a debakly voleb v Praze

Půl roku před volbami do pražského zastupitelstva zveřejnila agentura STEM/MARK průzkum, který velmi detailně – s výjimkou volebních preferencí – rozebírá jednotlivé stránky společenského a politického života v Praze.

Průzkum se zabývá vahou témat pro rozhodování voličů, ale také například tím, jak jsou lidé spokojeni s dosavadním řízením a směřováním města a které politické strany jsou občanům svými postoji a názory nejbližší.

Témata volební kampaně

Pokud se podíváme na témata, respektive sílu jednotlivých témat, jak je vidí Pražané, tak jako největší politické téma vidí 45% dotázaných dokončení Pražského okruhu. Dosavadní městská rada v této otázce ovšem příliš nepokročila. A to bude jistě velké politikum těchto voleb. Na druhém místě jako velké téma lidé vidí rekonstrukce a opravy komunikací (36%). Na třetím místě, pro povrchního pozorovatele možná poněkud překvapivě, vidí 28% Pražanů řešení situace s bezdomovci. Jen o něco málo méně lidí – 26% - vidí jako nejvíce problematický nedostatek záchytných parkovišť. Téměř čtvrtina občanů (24%) se dožaduje výstavby metra nové trasy D a pokračování výstavby trasy metra na letiště. Dá se tedy říci, že v uvažování významné části Pražanů, neboť reakce se u řady respondentů jistě v řadě dopravních temat překrývají, je vnímáno řešení dopravních staveb a dopravní situace v Praze jako bezkonkurenčně nejvýznamnější.

Téměř čtvrtina obyvatel (24%) se dožaduje čistějšího životního prostředí a více zeleně. To jistě není úkol krátkodobý. Větší pocit bezpečí chybí téměř pětině Pražanů (18%). A ne zrovna zanedbatelná část Pražanů (16%) vidí jako problém nedostatečnou výstavbu bytů. Je vcelku pozitivní, že jen 13% Pražanů považuje za problém dosažitelnost zdravotní péče. Občané Prahy naopak oceňují možnosti kulturního a společenského vyžití, celkovou občanskou vybavenost a také solidní dostupnost linek MHD.

Jak jsou strany lidem svými myšlenkami a postoji blízké?

Pokud jde o sympatie veřejnosti, tak za velmi blízkou nebo blízkou považují Pražané, pokud jde o její myšlenky a postoje, silně programově vágní stranu Pirátů (40%). Starosty a Nezávislé takto vidí 31% lidí, ODS 32%, TOP 09 27% a stejně tak hnutí ANO. Stranu zelených považuje svými myšlenkami a postoji za sympatickou 18% lidí, lidovce 17%, Stranu svobodných občanů 10%, ČSSD 11% a komunisty 8%. Velmi blízká je Pirátská strana 15% občanů, ODS 12%, hnutí ANO 12%, TOP 09 11% a naopak ČSSD jen 3% (!)... Toto nejsou volební preference, ale toto je volební potenciál jednotlivých stran, který bude ve volbách využít jen do jisté míry. Nicméně, měření tohoto potenciálu ukazuje hlavní favority voleb a také příští hlavní poražené. To se za půl roku ani po několikatýdenní kvalitní volební kampaní změnit prostě nedá.

Hodnocení směřování Prahy v posledních čtyřech letech

Jen 32% lidí se domnívá, že Praha směřuje správným směrem. A lidé vidí jako perspektivní pro vedení města, politiky jako jsou odstupující ministr Pelikán nebo Hana Marvanová, Jakub Michálek a Jiří Pospíšil. To ovšem do značné míry neodpovídá jinému názoru Pražanů (respektive dvěma třetinám z nich), kteří si myslí, že příštím primátorem by měl být člověk, který se dlouhodobě pohybuje v komunální politice. A téměř pětina občanů spatřuje ideálního primátora v osobě úspěšného manažera.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama