Optimismus Kalouskových mediálních pretoriánů vydržel poměrně dlouho,
začal se drolit až někdy před rokem, kdy pokles české ekonomiky
nepolevoval, a zdálo se, že nikdy neskončí. Někdy tehdy začali možná
alespoň někteří naši ekonomičtí beletristé již trochu chápat, že viníkem
tohoto poklesu není nikdo jiný nežli Nečasova vláda a její hospodářská a
především fiskální politika. A oni sami byli se svým provládním
optimismem trapní.
Podívejme se na přírůstky HDP v letech 2005 – 2013 v ČR, Německu, Polsku, Rakousku a na Slovensku:
Zdroj: Eurostat
Tedy
s porovnáním přírůstků HDP nejdeme nikam do dalekých krajů, ale do
okolních zemí. Ty sice zaznamenávají po roce 2009 zatím titěrný růst,
ale růst alespoň nějaký zaznamenávají. Pokud ekonomiky v regionu, které
působí v podobných podmínkách po krizovém roce 2009, rostou, a česká
ekonomika dva roky ze čtyř posledních let klesala a až v roce 2013 se
HDP u nás finančně dostal na úroveň HDP roku 2008, je věc vcelku jasná.
Chyba je v již zmíněné hospodářské politice Nečasovy vlády.
Ukazuje
se také, jakou brzdou pro českou společnost je nepluralitní charakter
českých médií, vč. tzv. médií veřejné služby. V Německu či Rakousku by
se nesporně našla v obdobné situaci část médií a odborníků, kteří by za
situace klesajícího HDP ostře kritizovali vládu. A přicházeli by i s
náměty, jak neblahý vývoj změnit. U nás se kritika vládní hospodářské
politiky a jejich důsledků odbývala prakticky pouze ve sněmovně, což
média až na výjimky ignorovala, anebo při několika krátkých odborářských
demonstracích, jejichž vyznění a dopad na společnost bylo v médiích
bagatelizovány. Média zachovávala, pokud jde o ekonomiku, pevnou
provládní linii. Až na naprostné výjimky.
Nečasova vláda samotná
nebyla schopna (ani nucena) svou hospodářskou politiku vůbec korigovat a
uskutečňováním politiky rozpočtových škrtů dále utlumovala již tak
chřadnoucí spotřebu obyvatelstva i veřejné investice. Už Topolánkova
vláda nevhodnou změnou legislativy v oblasti investičních pobídek
vybídla potenciální, nové investory, aby hledali štěstí v jiných zemích a
ne v Česku. Ztratili jsme tak tisíce nově vytvořených pracovních míst.
Až pozitivní změna v systému investičních pobídek v roce 2012 vedla k
opětovnému nárůstu zahraničních investic v roce následujícím. Ale návrat
k obřím zahraničním investicím z let 2005 – 2007 (21,5 mld. eur) se
nekoná.
Sobotkova vláda si podle koaliční smlouvy dobře uvědomuje
potřebu zásadních změn hospodářské politiky státu. Ona si uvědomuje, že
musí zvýšit životní úroveň širokých vrstev obyvatelstva. Tou cestou je
ale jedině zvýšení jeho příjmů. V případě veřejných zaměstnanců
samozřejmě podle ekonomických možností státu.
Ministr financí po
svém počátečním harpagonství již v neděli tvrdil, že vláda zajistí růst
mezd a důchodů. Na to ovšem Rusnokovým kabinetem připravený státní
rozpočet na rok 2014 nezajistil peníze. Ale pan ministr financí – pokud
jsem si dobře všiml – mluvil o růstu příjmů obyvatelstva bez bližšího
časového určení.
Růst příjmů státu je možný v zásadě dvěma cestami:
1.
změnou struktury daní (přitom bez nějakého zásadnějšího dopadu do
daňového zatížení širokých vrstev lidí zatížením těch nejbohatších),
2. zajištěním robustního hospodářského růstu.
První
cesty se vláda díky Babišovu hnutí ANO zatím vzdala sama. Ze země v
průměru let 2008 – 2012 odcházelo na konta zahraničních vlastníků
každoročně ve vyplacených dividendách v průměru neskutečných 260 mld.
Kč. Pokud by vznikly dvě (nebo dokonce tři) sazby korporátní daně, z
nichž ta zvýšená by byla určena pro podniky velkého rozsahu a více nebo
méně oligopolního charakteru, přineslo by to do rozpočtu státu nějaké
miliardy navíc. Možná spíše i desítky miliard. Tyhle „obří“, v drtivé
většině zahraniční firmy využívají svého často oligopolního postavení na
českém trhu a těží z monopolně vysokých cen a v tom vidím plné morální
oprávnění jejich jiného (vyššího) daňového zatížení, nežli tomu je u
malých a středních, převážně českých firem. Ty koneckonců na oligopolní
postupy těch obřích společností ekonomicky doplácejí.
Možná až
deset miliard korun do rozpočtu může přinést opatření jako je zavedení
registračních pokladen. Chce to jen vymyslet, jak rozumně řešit
problematiku např. drobných českých řemeslníků, jejichž celá živnost se
často ukrývá v jedné tašce s nářadím a pokladna (nebo něco podobného) se
už jim do tašky s nářadím ani nevejde. Druhou skupinou jsou prodejci na
farmářských trzích.
Větší odvahu je možné určitě mít u progrese
daně z příjmů fyzických osob. Nová vláda by měla v EU (v Evropské radě)
přijít také s iniciativou na postupnou eliminaci daňových rájů v Evropě i
ve světě a změn legislativy EU tak, aby bylo možné z veřejných zakázek
vyloučit firmy, které platí daně v daňových rájích.
Také daň z
finančních transakcí může být nástrojem, který do státní kasy přinese až
kolem deseti miliard ročně. Na výnos této daně si ale do budoucna
brousí zuby EU jako na zdroj svých výdajových potřeb.
Tedy změnou
struktury daní a důslednějším daňovým výběrem (registrační pokladny) je
možné nasypat do státní pokladny každoročně desítky miliard korun
navíc. Andrej Babiš v jednáních o koaliční smlouvě tyto možnosti ovšem z
větší části odmítl. Uvidíme, kolik peněz zajistí z jiných zdrojů,
především lepším výběrem daní. Dosáhnout výrazného růstu ekonomiky
zdevastované chybnou hospodářskou politikou pravicových vlád nebude
ovšem tak snadné. A rychle to už nepůjde vůbec. Síly setrvačnosti v
ekonomice jsou velmi silné. První příznaky oživení plynoucí ze změny
hospodářské politiky vlády se mohou v české ekonomice projevit nejdříve
až v závěru příštího roku a podstatně až v roce 2016 a 2017. Naše země
je naštěstí zapojena do mezinárodní dělby práce, je provázána silně
zejména s německou ekonomikou. České firmy jsou častými subdodavateli
firem v Německu, mnoho z nich jsou dceřinými firmami německých firem.
Český vývoz do Německa se podílí 34% na celkovém českém vývozu (rok
2012). Německá ekonomika má v tomto roce (2014) podle odhadů růst 2%
tempem. Od toho se také odvíjejí poněkud příliš optimistické předpovědi
letošního vývoje české ekonomiky, např. ČNB s odhadem 2%.
Osobně
tento trochu povinný optimismus ČNB a dalších institucí nesdílím. Velmi
pravděpodobně sice dojde letos k meziročnímu nárůstu vývozu tak, že
bilance zahraničního obchodu zaznamená vyšší přebytek nežli v roce 2013.
Jak vysoký tento přebytek může být je ovšem velkou neznámou. Naopak
veřejné investice, a také spotřeba obyvatelstva, budou letos spíše
stagnovat. V prvním případě chybí větší projektová a územní připravenost
staveb a ve druhém případě bude negativně působit pokles reálných mezd
(a nejen veřejných zaměstnanců) a důchodů v tomto roce. To je ostatně
již třetí rok za sebou s takto negativním vývojem reálných příjmů
obyvatelstva, což nepochybně negativně ovlivní také letošní poptávku po
zboží a službách.
Mám-li říci svou prognózu růstu české ekonomiky
v tomto roce, nemyslím si, že převýší 1%. A 1% růstu HDP představuje
meziroční růst příjmů státního rozpočtu zhruba o 10 - 12 mld. Kč. Vláda
by ovšem měla mít ambici vytvořit již pro rok 2016 souběh takových změn
hospodářské politiky, jež by umožnil růst HDP o 3 - 4%. S nějakými 40 -
45 mld. Kč meziročního přírůstku rozpočtových příjmů je už možné udělat
mnohé i na výdajové straně rozpočtu a ještě souběžně snižovat roční
schodek státního rozpočtu.
Jinak řečeno, obávám se, že k rychlému
růstu spotřeby obyvatelstva a tedy k růstu životní úrovně v krátké době
nedojde, neboť nelze obratem zajistit výraznější oživení českého
hospodářství. Lidé však pochopitelně očekávají po recesi hospodářství a
marasmu, které přinesla Nečasova vláda, rychlou změnu své situace k
lepšímu. Budou zklamáni.
10.02.2014 11:06:40
Jak silný bude letos hospodářský růst?
Když jsem na podzim 2011 podle řady neklamných příznaků odhadl, že české hospodářství v roce 2012 zaznamená pokles, nespletl jsem se.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout