Jako nejdůležitější úkol nové vlády nicméně vidím obnovení hospodářského růstu co možná nejrychleji. A v co nejkratší možné době se dostat k robustnímu a udržitelnému růstu HDP mezi 3 až 4%.
Tyto cíle se napíší snadno, s akademickou
lehkostí, ale dodat českému hospodářství novou dynamiku bude vyžadovat
jistý čas a mocné impulzy.
Národní hospodářství má značnou
setrvačnost a očekávat změnu v řádech týdnů je zcela nesmyslné. A
očekávat, že bude možné dávat ve větší míře peníze do projektů, které
budou rozvíjet sociální soudržnost společnosti, bez růstu hospodářství
(a tedy rozpočtových příjmů) není vůbec reálné.
Pokud nová vláda
aplikuje správnou léčbu neduhů české ekonomiky, bude možné obnovit
hospodářský růst již v roce 2015. V příštím roce (2014) očekávám jen
opravdu velmi titěrný hospodářský růst (a růst HDP se mi daří v
posledních letech odhadnout dosti přesně, bohužel).
Samozřejmě,
pozitivním momentem, působícím na českou ekonomiku, je především
příznivý vývoj německého hospodářství. Ale spoléhat jenom na to, by bylo
málo, i když to může za určitých okolností k zajištění mírného růstu
české ekonomiky stačit.
Nová vláda musí zejména udělat pořádek v
končící sedmileté finanční perspektivě let 2007 – 2013, v níž bylo v
Bruselu k dispozici pro naši republiku nějakých 760 mld. Kč. Jinak
řečeno, udělat pořádek v čerpání evropských peněz. A je třeba říci, že v
současné době hrozí nečerpání nějakých 150 – 200 mld. Kč (!). Noví
ministři financí a pro místní rozvoj se musí dát hned po nástupu do
svých funkcí do práce a zachránit, co se ještě zachránit dá. Zavedení
krizového režimu čerpání by mělo být samozřejmostí.
V nové
finanční perspektivě je na léta 2014 – 2020 již podstatně méně
prostředků, 20,5 mld. eur, resp. (v dnešním kurzu) nějakých 570 mld. Kč.
To je téměř 80 miliard ročně. Tedy se spoluúčastí téměř 3% HDP. Půjde o
to, dobře nastavit priority čerpání, systém čerpání i protikorupční
pojistky. Dělat prakticky všechno jinak při čerpání evropských peněz než
to dělaly v posledních sedmi letech pravicové vlády. A hlavně nastavit
systém čerpání a jeho priority od začátku.
Druhým důležitým
faktorem působícím na dynamiku HDP mohou být nové investice. Zahraniční i
domácí. Přehodnotit systém investičních pobídek a obnovit příliv
zahraničního kapitálu v objemech z let 2005 až 2007. Hledat cesty k
tomu, aby pro zahraniční vlastníky, kteří v posledních pěti letech
transferují v každoročním průměru 260 mld. Kč dividend mimo republiku,
bylo výhodné reinvestovat u nás alespoň část těchto dividend. Půjde také
o to, postavit znovu na nohy Czechinvest, tedy dostat tuto organizaci,
jež připravuje investory na vstup do naší republiky, na úroveň práce,
které dosahovala za svých někdejších šéfů Jahna a Hrudy v letech 2004 –
2007.
Příchod nových investorů, nové investice, pomůže také
českým dodavatelům – průmyslovým a stavebním firmám. Dostanou zakázky a
práce navíc znamená udržení pracovních míst, či vytváření míst nových.
Stavebnictví
prožívá v ČR nebývale hlubokou krizi. Vlastně se propadá meziročně
setrvale již od roku 2008. Nečasova vláda neudělala ani náznak toho, že
by stavebnictví stimulovala. Pokud vláda nemá na investice dostatek
vlastních prostředků ze státního rozpočtu, musí hledat alternativní
možnosti, jak uskutečnit investiční akce sloužící široké veřejnosti
(dálnice, univerzitní kampusy, nemocnice, penziony důchodců atd.), např.
uskutečněním projektů PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého
sektoru. Peníze privátního investora do projektu sloužícímu veřejnému
zájmu, a splácené investorovi následujících dvacet či pětadvacet let z
veřejných rozpočtů, dají šanci uskutečnit něco, na co by stát ještě
dlouho neměl.
Vláda musí také podpořit komunální bytovou výstavbu
nájemních bytů pro střední třídu, startovací byty pro mladá manželství s
dětmi a výstavbu sociálních bytů. Zejména systém výstavby komunálních a
startovacích bytů lze koncipovat s využitím anglického modelu asociací
pro bydlení. Asociace – společnosti zřizované obcemi – by od obcí
získávaly bezúplatně pozemky na výstavbu bytových domů. Bankovní domy by
jim poskytovaly dlouhodobé úvěry. Stát by dotoval část úroků z těchto
úvěrů a splátky kreditů by byly spláceny z přijatého nájemného.
Připravit k tomu potřebnou legislativu by neměl být velký problém.
Peníze potřebné k dotacím úroků z úvěru je možné opatřit odčerpání části
financí, které leží nevyužity na účtech státních podniků (zj. Lesy ČR).
Takto
se dají – s jen malou újmou pro státní rozpočet – ročně vystavět tisíce
nových nájemních bytů. Větší dynamika soukromých i veřejných investic,
to je ta správná terapie pro české stavebnictví.
Uvedl jsem ty
nejpodstatnější úkoly v oblasti hospodářské politiky, na které se
budoucí vláda musí soustředit. Tedy, chce-li být úspěšná a nejdéle do
tří let dosáhnout robustnějšího růstu ekonomiky 3 až 4%. Meziroční růst
4% HDP představuje absolutní nárůst rozpočtových příjmů meziročně o
40-50 mld. Kč. A s tím už se něco dá dělat ve výdajích státního
rozpočtu. V sociálních programech, v investiční výstavbě atd.
Ale v příštím roce si o takovém tempu růstu HDP a příjmů rozpočtu můžeme nechat jen zdát.
(text byl napsán pro Deník Referendum)