Dalším Babišovým želízkem v ohni na ministerstvu je D. Ťok ze společnosti Skanska. Personální tipy předsedy hnutí ANO Babiše bohužel nebývají často úspěšné… Doufejme, že v tomto případě tomu bude jinak.
V poslední době jsem několikrát upozorňoval na to, že ministr Prachař není schopen řídit složitý resort dopravy. Selhával manažersky, nezvládal výběr kádrů, nebyl schopen řešit ani odbornou agendu ministerstva a nedokázal zajistit, aby největší investiční organizace státu – ŘSD – byla schopná plnit své úkoly.
Ministr Prachař zdědil ministerstvo dopravy ve špatném stavu po svých předchůdcích, ať už po ministrech Bártovi, Dobešovi, Stanjurovi, anebo po ministru Zemano-Rusnokovy vlády Žákovi. Tito lidé prokazovali většinou absolutní neschopnost, která byla ke škodě věci většinou doplněna také vyhazováním kvalitních odborníků. A v tom bohužel pokračoval i ministr Prachař. V současné době je tak situace na ministerstvu dopravy kritická a stejně krizová situace vládne i na ŘSD. A je otázkou, jak se bude vyvíjet situace v Českých drahách.
Nový ministr dopravy bude muset resort dopravy personálně stabilizovat, doplnit jej o výtečné odborníky s manažerskými zkušenostmi a dovednostmi a začít řešit praktické problémy související se zahájením výstavby dopravních staveb. Nebude to snadné, protože často nejsou vyřešeny potřebné výkupy pozemků, neproběhla výběrová řízení na projektovou dokumentaci na výstavbu jednotlivých staveb a pochopitelně tedy neproběhly ani tendry na zhotovitele jednotlivých staveb.
I kdyby byl nově přicházející ministr dopravy Ťok politickým a manažerským Einsteinem (jakože o tom upřímně pochybuji), nebude pro něho vůbec snadné uvést resort dopravy do pořádku a vyžádá si to pochopitelně určitý čas.
V resortu dopravy se tak rýsuje největší problém Sobotkovy a Babišovy vlády. Hrozí zde obrovské nečerpání rozpočtem přidělených investičních prostředků. A to bude mít negativní dopad na stavebnictví a na tvorbu hrubého domácího produktu.
Jiří Paroubek