V minulých dnech se v médiích objevila informace, že několik pracovníků firmy Agrotec (a také pracovníků České pošty) bylo policií obviněno pro údajnou korupci. Pro korupci – a to je poněkud podivné – v tendru České pošty, který se nakonec neuskutečnil. Dost dobře tomu nerozumím…
Mediální defenziva hnutí ANO ovšem netrvala dlouho. V páteční MfD, vlastněné A. Babišem, se objevily také útoky na ČSSD a na jejího prvního místopředsedu, ministra vnitra M. Chovance.
Těžká obvinění na adresu ministra vnitra z podílu na korupci mohou mít v zásadě tři příčiny:
Za prvé A. Babiš se svým bezpečnostním a marketingovým zázemím došel k názoru, že celou záležitost s Agrotecem zosnovala (nebo na ministerstvu vnitra neututlala) ČSSD. A útok na Chovance je pak odvetou za tento postup vládních kolegů.
Druhá možnost je, že předseda hnutí ANO došel k názoru, že bude nejlepší odvést pozornost od Agrotecu, a to tak, že tisku předhodí oběť, nejlépe „vysokou zvěř“, z jiné politické strany. A Babišova převaha v médiích mu pochopitelně pomáhá problém vyřešit, kauzu Agrotec přikrýt a zastínit ji problémem někoho jiného.
Třetí možností je, že se to všechno stalo více méně náhodou, samospádem. To ovšem považuji za zcela nepravděpodobné.
Články v páteční MfD měly všechny rysy bezpečnostního a marketingového konstruktu. Tajemný sociální demokrat Choc (nikdy před tím jsem jeho jméno neslyšel), který si měl říci jakémusi Čadkovi o třímilionový úplatek pro ČSSD (z toho milion pro Chovance).
Bývalá blízká spolupracovnice D. Ratha, nyní působící ve středním managementu České pošty, to je pro čtenáře MfD přece hrůza sama o sobě. Pro jistotu však MfD ještě čtenářům dodala foto té dámy. A to je jediný „důkaz“, který ovšem svědčí spíše o tom, že ta mladá právnička je opravdu hezká. Jinak ve článku vidím jen bláboly, nepotvrditelné hypotézy, konstrukce a blbosti. Nic jiného prostě ve článcích MfD o údajné úplatkářské aféře ČSSD na České poště není…
Babiš a jeho inženýři lidských duší ale mohou ve svých médiích celou věc oživovat tak dlouho, jak budou chtít a formovat veřejné mínění tak, jak budou potřebovat.
Je nutné si uvědomit, že Babišův střet zájmů není nic abstraktního, ale naopak jde o velmi konkrétní záležitost. Babiš má bezpečnostní zázemí, a proti ostatním politickým subjektům také nesrovnatelně silnější a kvalitnější marketingové zázemí. A dále také dost (vlastně neomezeně) peněz na permanentní volební kampaň. Jeho bezpečnostní a marketingové zázemí je operativně propojeno s vlastními a spřátelenými médii (mezi něž patří také veřejnoprávní televize)…
Vedení ČSSD pochopilo, že je čas se začít aktivně bránit. Ale převaha na straně A. Babiše je už příliš velká.
Jiří Paroubek