„Jedná se o velký úspěch. V Plzeňském kraji jde o historicky první úspěšné nabídkové řízení vedoucí k uzavření smlouvy na 15 let. Takových úspěšných soutěží v republice ještě mnoho neproběhlo. Zároveň jde o první soutěž na nová vozidla v elektrické trakci vůbec. Osobně mám velkou radost, že se nám daří výrazně zvyšovat kvalitu nabízených služeb ve veřejné dopravě. Jsem přesvědčen, že veřejná doprava má do budoucna velký potenciál a že nové cestující získáme právě vyšší kvalitou služeb, tedy dostatečnou nabídkou spojů a moderními vozidly," říká hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard.
Plzeňský kraj na provozovatele vlaků na lince P2 Klatovy–Plzeň–Beroun vypsal na konci roku 2018 veřejnou zakázku. Do nabídkového řízení se přihlásili dva účastníci - České dráhy a RegioJet. Společnost RegioJet však musela být vyloučena pro nezajištění nabídky. Nabídkovou cenu jediného uchazeče se podařilo výrazně snížit v rámci elektronické aukce na úroveň ceny, která je v ekonomických možnostech kraje.
„Dodavatel nových vozidel pro tuto linku vzejde z veřejné zakázky na dodávku až 50 elektrických jednotek s kapacitou 160 míst. S výrobcem už brzy uzavřeme rámcovou smlouvu a vozidla pak budeme odebírat podle aktuální potřeby. Mezi prvními to bude právě 11 jednotek pro Plzeňský kraj. Půjde typově o podobné jednotky, které od loňského prosince nasazujeme na linku Plzeň–Horažďovice předměstí," říká předseda představenstva a generální ředitel ČD Miroslav Kupec a dodává: „Tato investice zapadá do naší dlouhodobé investiční strategie, v rámci které bychom chtěli v příštích 5 letech nakoupit nebo modernizovat vozidla pro dálkovou i regionální dopravu za zhruba 40 miliard korun."
Nová vozidla vyjedou v prosinci 2021. Vlaky budou zajíždět až na území Středočeského kraje. Cestující na lince P2 budou moci využít průjezdu vlaku přes hlavní nádraží až do zastávky Plzeň zastávka a rychleji se tak dostat do centra města nebo na spoje MHD. Pro některé může být výhodná možnost vystoupit z vlaků také v městské části Plzně Doubravka.
„V každé jednotce je požadován průvodčí pro zlepšení kontaktu s cestujícími a vyšší pocit bezpečí při cestách. Vozidla jsou velkoprostorová a dobře průhledná, což také přispívá k většímu pocitu bezpečí. Kraj se do budoucna chystá zavést vlastní integrovaný přestupní tarif. Proto je smlouva uzavřena v tzv. režimu "brutto", kdy rizika spojená s výší tržeb z jízdného přebírá kraj," vysvětluje náměstek pro oblast dopravy Pavel Čížek. V prvním roce se bude jezdit za cenu 219,50 Kč/vlkm. Jde o cenu bez započítání tržeb a s novými vozidly bez jakékoli dotace. Ročně nové vlaky dle této smlouvy ujedou 985 000 vlkm.
Pro cestující je to další posun v kvalitě veřejné dopravy. Plzeňský kraj spustil od nového jízdního řádu v prosinci 2018 provoz nových vozidel na železniční trati z Plzně do Horažďovic předměstí a na Plzeňské lince mezi stanicemi Pňovany–Blovice. Cestující se zde mohou svézt vozidly RegioPanter. Jedná se o částečně nízkopodlažní dvoučlánkové jednotky s kapacitou více než 140 míst k sezení. Moderní design interiéru nabízí pohodlné svezení, cestující mají možnost ve vozidle pracovat na svých počítačích či jiných zařízeních, vozy jsou totiž vybaveny zásuvkami a možností připojení k wi-fi. Nízkopodlažní část ocení hlavně rodiny s dětmi, senioři, cestující na vozíku či cyklisté. Navíc je nová vozidla dovezou přímo do centra Plzně na nádraží Plzeň-Jižní předměstí. Od prosince 2020 budou vozidla obdobné kvality nasazena na spěšných vlacích do Chebu a Karlových Varů.